– Vi mener en slik skatt vil være skadelig for svensk næringsliv, og på sikt minske tilgjengeligheten for Sverige som vil gjøre det vanskeligere å drive livskraftig næringsliv her, sier blant annet SAS-sjef Rickard Gustafsson i en kommentar til den svenske nyhetstjenesten TT.
Det var i forrige uke at den svenske regjeringen bestemte seg for å gå videre med forslaget om flyskatt, som vil innebære at innenriksreiser og reiser innen EU blir 80 kroner dyrere. For langdistansereiser, for eksempel til USA, vil skatten innebære en ekstrakostnad på 430 kroner.
Skatten er blitt møtt av hard kritikk av reiselivsbransjen, og mandag møttes lederne for de tre største flyselskapene på Arlanda flyplass i Stockholm for å sette makt bak kravet om å stoppe innføringen av den.
For SAS og Norwegian er det ekstra påslaget i avgiftstrykket beregnet til å koste en halv milliard kroner. Det vil slå hardt ut mot deres respektive operasjoner.
– Vår planlagte flyrute mellom Göteborg og New York vil ikke komme i luften om dette skjer, advarte Norwegians Bjørn Kjos.
– En slik ekstrakostnad gjør at virksomheten ikke er lønnsom uten å måtte gå via eksempelvis København i stedet, sier han.
Han tror heller det ikke blir mulig å etablere en planlagt flybase på Arlanda for reisende mellom Asia og Europa samt Nord-Amerika.
For flyselskapet BRA har den planlagte flyskatten allerede fått konsekvenser.
– Vi har bestilt nye fly, en investering på 3,5 milliarder kroner og som er tenkt å redusere utslipp med 30 prosent, sier administrerende direktør Christian Clemens.
– En slik investering blir ikke mulig med en slik flyskatt, og inntil en avgjørelse er tatt avventer vi.
En proposisjon om flyskatten er ventet fremlagt for den svenske Riksdagen i høst.