NDC og annen teknologi vil påvirke de flypriser og tjenester man blir tilbudt, men tilgang til alle alternativer er avhengig av de valgene bedrifter og deres leverandører gjør. Her følger siste status på NDC og les hva vi anser er viktig å være oppmerksom på.
Hva er NDC?
NDC, eller New Distribution Capability, er program lansert av IATA for å forbedre muligheter for at flyselskapene skal kunne vise frem sine produkter og forbedre kommunikasjonen mellom flyselskapet og reisebyrået ut til kundene. Standarden er en åpen standard basert på XML.
Den første tiden etter IATA lanserte denne standarden, var det mange opphetede diskusjoner på webinarer og i fagmedia. NDC ble oppfattet som et forsøk fra flyselskapene på å skyve GDSene (Amadeus, Sabre og Travelport) ut i kulden, gjennom å differensiere tilgang til priser og ved å ilegge gebyrer på flybilletter som ble utstedt gjennom GDS. Begrunnelsen var for høye distribusjonskostnader og at de anså at de ønsket en med dynamisk og visuell shoppingopplevelse ved bestilling.
Fra opphetede diskusjoner i starten har dette endret seg gjennom tilpasninger mellom de involverte aktører. GDSene har NDC-sertifisert seg, og kan i de fleste tilfeller tilby NDC oppkoblinger til flyselskapene. Da er vel alt løst da, tenker du kanskje. I noen tilfeller ja, men i mange tilfeller ikke, er nok det riktige svaret. Det kommer an på de kommersielle avtalene mellom flyselskapene og de forskjellige alternativene som finnes i verdikjeden.
Fire hovedvarianter av NDC-oppkoblinger for en kunde
1. Flyselskap -> kunde
2. Flyselskap -> reisebyrå -> kunde
3. Flyselskap -> NDC hub leverandør som feks. Farelogix – Reisebyrå – kunde
4. Flyselskap -> GDS -> reisebyrå -> kunde
I prinsipp kan alle disse variantene mikses ut mot en kunde, og her begynner kompleksiteten. Hvordan oppsettene vil være vil variere mellom reisebyrå, marked, leverandører. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen.
Det er viktig å stille disse spørsmålene
Hvilket innhold får jeg gjennom mine leverandører av reisetjenester? Får du alt hos alle, eller bare hos noen? En innkjøper må ha forståelse av hvilket innhold reisende kommer til å bli tilbudt. Hvis de reisende bare finner de billigste prisene ved å kjøpe flybilletter direkte hos flyselskap (eller andre aktører), vil risikoen være lavere lojalitet og høyere misnøye hos de reisende.
Jo flere internasjonale reiser du har, og ikke minst dersom dere har internasjonale reisebyråavtaler som dekker andre land enn her i Norden, desto viktigere blir det å avklare hvilket innhold og hvilke priser dere får tilgang til hos de forskjellige leverandørene.
One order
Dagens oppsett for bestillinger av flybilletter er gammeldags og komplekst. Dette har medført at datakvalitet og informasjonsflyt er dårligere enn den burde være, og det setter mange begrensinger på hva som er mulig å tilby de bedrifter deres reisende. One Order er ment å bote på dette. IATA vil at alt skal registreres ett sted hvor alle data for bestilling, leveranse og de økonomiske transaksjonene registreres. Når One Order er operativt vil reiseaktørene være i stand til å utnytte det fulle potensiale av NDC og One Order gjennom skreddersøm av priser, ende-til-ende opplevelse for den reisende hvor tilbud fra bakketransport, flyselskap, flyplasser og mange andre områder kan kombineres. Dette vil også muliggjøre at informasjon vedrørende en endring, som gjøres av en reisende ved gate på en flyplass, blir sendt til reisebyrå og eventuelt sporingssystem slik at viktig informasjon vedrørende den reisende alltid er oppdatert.
I intervjuet Travel News gjorde med IATA anslår de at One Order skal være fullt operativt til 2030, og at de starter med første pilotene nå.
Nye kommerdsielle vilkår
Kommersielle avtaler mellom de forskjellige aktørene vil påvirke tilgjengelig innhold og priser for tjenestene til bedrifter og de reisende. Bedrifter som skal velge et nytt reisebyrå gjør klokt i å stille spørsmål som avdekker hvilke valg deres leverandører gjør for distribusjon og priser, og med dette får en forståelse for hva det vil bety for de tjenestene de kjøper og tilgang til innhold hos flyselskap de benytter.
Det har vært snakk om NDC i mange år uten det har kommet fullt i gang. Mange har flyselskap og aktører innen verdikjeden har brukt tiden under pandemien godt, og nå sies det at 2022 blir året kundene vil se at NDC rulles ut for fullt og får større betydning.