Norwegian møter med andre ord ytterligere konkurranse på sin mye omtalte rute mellom de to destinasjonene. Det norske selskapet har slitt med sin nye Dreamliner-maskin på ruten, som er svært populær i det norske markedet.
Den nye Boeing 777-300ER har allerede startet opp flyvningene, og ruten vil som tidligere gå daglig non stop frem til og med 31. mars 2014. Avgang fra Oslo er 13.30, med ankomst Bangkok 06.20 lokal tid neste morgen. Fra Bangkok er avreise 00.40, med ankomst Oslo 06.50 samme dag norsk tid.
Den nye maskinen har en total kapasitet på hele 348 passasjerer, fordelt på 42 seter i businessklasse, og 305 seter i økonomiklasse.
Alle passasjerer vil nå ha tilgang til underholdningsskjermer, med et utvalg av de nyeste filmene, musikk og underholdningsprogrammer.
Oppstarten med den nye maskinen ble markert med ekstra festivitas på Gardermoen.
Samtidig med Thai Airways nye satsing ruster flere asiatiske flyselskaper til kamp om markedet mellom Asia og Europa.. Blant disse er Qatar Airways, som nå er en del av Oneworld-alliansen, som blant annet inkluderer British Airways, American Airlines og australske Qantas.
Norwegians nye langdistanseruter til USA og Asia er møtt med utbredt skepsis i bransjen, ikke minst fra dem som tjener store penger på rutene i dag.
– Lavprismodellen fungerer ikke på flyreiser til Asia, sier Qatar-sjefen Akbar Al Baker i et intervju med Dagens Næringsliv, og fortsetter:
– Når du legger sammen alle gebyrene for mat, bagasje, setereservasjon og så videre er ikke prisen særlig annerledes. Du kan ikke legge folk i en sardinboks og fly dem halve jorda rundt, fortsetter han.
Baker henviser til det faktum at Norwegian har presset inn ekstra mange seter i Dreamlineren. Norwegian, som snart får levert sin tredje Dreamliner, avviser kritikken, og melder om god respons fra sine kunder på de aktuelle rutene.
– Vi synes flyene våre er veldig komfortable, og det synes tydeligvis kundene våre også, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i en kommentar til DN.