For det hersker fortsatt usikkerhet rundt Norwegians satsing på bruk av lavtlønnet mannskap. Ordningen med å gi jobben med å ansette nye medarbeidere til eksterne rekrutteringsselskaper, som ansetter folk på lokale lønnsvilkår, og der man også unngår arbeidsgiveransvar, er noe SAS lenge har uttrykt sterk uvilje mot.
Nå har imidlertid pipen fått en annen lyd, selv om SAS først og fremst vil ha like vilkår. Det betyr at Norwegian ikke skal kunne operere sine langruter til USA med lavtlønnet asiatisk mannskap som bor utenfor EU/EØS-området, og som ikke har oppholds- og arbeidstillatelse i Norge.
Ordningen er mulig fordi Norwegian operer på en dispensasjon fra Luftfartstilsynet, fordi lavprisselskapet flyr med en irsk driftslisens på et norskregistrert selskap.
I et brev til Samferdselsdepartementet advarer SAS mot det de anser som en forskjellsbehandling av selskapene, og antyder at hvis SAS ikke får like konkurransevilkår vil selskapet vurdere Norwegian-modellen.
– Vi ønsker å basere oss på egne fast ansatte på skandinaviske vilkår, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS i en kommentar til Aftenposten.
SAS mener Norwegian omgår norsk lov, og opererer med andre betingelser, som skaper konkurransevridning.
– SAS ønsker ikke å tvinges inn i en situasjon som går ut over skandinaviske arbeidsplasser, sier Johansen blant annet, og understreker at dette på ingen måte er noen trussel, snarere en realitet.
Samferdselssjef Ketil Solvik-Olsen har så langt ikke kommentert kravet fra SAS, men har i en epost forklart at det er departementets målsetting at norske luftfartsaktører skal ha like rammevilkår for sin virksomhet.
Norwegian mener på sin side det er SAS som i dag er forfordelt.
– SAS har ett ben i EU og ett ben utenfor og kan operere fritt mellom landene i Skandinavia. Norwegian blir nektet en tilsvarende likebehandling, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik.
Hun mener at Norwegian i likhet med SAS må ha et fotfeste i EU i fremtiden.
– At vi ikke har dette riktig på plass gjør at vi mister tilgang til ruter vi ellers kunne fløyet. Vi er for eksempel nektet å fly mellom Helsinki og Dubai fordi vi ikke er i EU, sier Skånvik.
Norwegian mener det er SAS som blir spesialbehandlet, noe som er konkurransevridende. I tillegg understreker Skånvik at selskapet i flere år har søkt norske myndigheter om likebehandling og blir nektet dette fordi SAS-ordningen er ”historisk betinget”.
– I tillegg driver SAS med lobbying mot amerikanske myndigheter for å stoppe Norwegian, sier Skånvik.
SAS åpner for å gjøre som Norwegian
0Som Norwegian vurderer SAS nå å bruke billig, utenlandsk arbeidskraft på rutene mellom Skandinavia og USA. Om ikke myndighetene tar affære.