Nye tall fra VisitSweden viser at Sverige hatt 3,2 millioner overnattinger fra nordmenn frem til oktober i fjor. Dermed var det over 200 000 flere «norske» overnattinger, sammenlignet med samme periode i 2014. Det er en økning på 7 prosent – og det høyeste antallet norske gjestenetter gjennom i Sverige.
Statistikken baserer seg på overnattinger på hotell, vandrerhjem, campingplasser og hyttebyer.
I tillegg kommer alle de turistene som innkvarterer seg på egne eller selvleide hytter, båter eller telt, samt alle de millionene med nordmenn som drar til Sverige på dagstur.
Storby-boom
Statistikken viser at det er storbyene som i år har størst økning i kampen om de norske gjestene. I juli var det over 60 prosent flere norske gjestenetter i Stockholm enn i fjor, mens Göteborg hadde en økning på 15 prosent. En undersøkelse fra VisitSweden om nordmenns reisemønster- og interesser, viser også at det nettopp er storbyferie som lokker mest.
– De svenske storbyene byr på mange ulike opplevelser, men alle har en flott beliggenhet ved havet og er fantastiske besøksmål året rundt, sier daglig leder i VisitSweden i Norge, Thomas Johansson.
VisitSweden registrerte også en stor økning av søk på svenske opplevelser på nettet i sommerferien.
– Vi tror at mange har sittet på hyttene sine og hutret og vært rastløse, og våre svenske storbyer har da kunnet friste med en fin miks av aktiviteter, sier Thomas Johansson.
I tillegg til Stockholm og Göteborg, hadde også Malmö en økning – på 11 prosent – i juli i år.
– Malmö er fremdeles en skjult perle for mange, men vi ser stadig en økt interesse for byen og Skåne generelt, sier Thomas Johansson.
Camping holder koken
Til tross for det dårlige været, har campingferie holdt sin populære posisjon, med en økning på åtte prosent i hele landet siden i fjor. Det vil si at to-tredeler av alle norske gjestenetter i Sverige er på campingplasser, og at camping fremdeles den største overnattingsformen blant ferierende nordmenn i Sverige.
Årets rookie er fylket Skaraborg i Vest-Sverige, som med attraksjoner som Skara Sommarland, Göta Kanal og Läckö Slott har økt med 100 prosent i juli måned, og med 60 prosent i øvrige måneder mellom januar og september.
Totalt har over 20 000 nordmenn funnet fram til Vest-Sveriges innland.
Örebro utenfor Stockholm har hatt en økning på ti prosent, med over 70 000 ferierende nordmenn.
Regionens aller beste måned var oktober, med hele 120 prosent økning sammenlignet med året. Her lokker blant annet badelandet Gustavsvik og det store kjøpesenteret Marieberg på veien tilbake til Norge.
Sterk økning i den norske trafikken til Sverige i fjor. Det er særlig byer som Göteborg som viser økning.
…og derfor velger vi Sverige i 2016
VisitSweden tror mange kommer til å velge kortreist fremfor langreist i året som kommer, for å sikre nettopp at man får mest mulig ut av fridagene. Tall fra 2015 viser en økning i norske gjester på den andre siden av svenskegrensen, og VisitSweden spår gode tall også i 2016.
Til tross for en svakere krone, legger nordmenn fortsatt igjen penger når de ferierer hos naboen. Faktisk er det bare amerikanerne som legger igjen mer kroner per hode når de ferierer i Sverige. De norske gjestene spanderer over 1500 kroner av feriebudsjettet per døgn inkludert overnatting.
– Vi tror at trenden med de kortreiste feriene kommer til å øke, fordi man rett og slett får mer for pengene. En tur til Sverige krever ikke dyre flybilletter og flere dagers reise, og tilbudet står ikke tilbake for reisemål som ligger lengre unna, sier Thomas Johansson, landssjef i VisitSweden i Norge.
Johansson tror også at bredden i det svenske ferietilbudet kommer til å lokke nordmennene over grensen også i 2016.
– Mat, kultur og muligheten til å oppleve mye på kort tid, vil nok friste i år også, og Sverige er klare til å ta imot enda flere ferieglade nordmenn, sier Thomas Johansson.
86 prosent av alle reiser fra Norge til Sverige blir foretatt med bil, og det er fortsatt camping som er den vanligste formen for overnatting. På grunn av dette, har norske Sverige-reiser et sterkere element av spontanitet ved seg.
– Nordmenn sitter klare, og reiser over grensen når for eksempel værmeldingen lover gode temperaturer. Derfor planlegges ikke feriereisene til nabolandet lang tid i forveien. Det trengs ikke heller, for tilbudet av aktiviteter, severdigheter og spennende steder er stort, og vi ser også at nordmenn får øynene opp for «nye» områder, sier Thomas Johansson.
VisitSwedens analyse av norske reisevaner i Sverige viser at så mange som 70 prosent av de norske gjestene først og fremst søker gode opplevelser knyttet til mat, shopping og kultur. Hvert år legger vi igjen over 16 milliarder kroner hos söta bror.
– Det som utmerker seg hos de norske besøkende i Sverige, er lysten til å kose seg litt ekstra. Fine hoteller, god mat og drikke, shopping og litt luksusfølelse er det som lokker mest på Sverigeturen, sier Thomas Johansson.
Norske overnattinger i Stockholm økte for øvrig med over 60 prosent i juli 2015 sammenlignet med året før.