Lufthansa har gode tall å vise til, den skjerpede konkurransen til tross. Inntektene holder seg stabile, på rundt 30 milliarder Euro i fjor, som er omtrent det samme som året før, men overskuddet passerte milliarden (i Euro) – mot 643 millioner året før.
Skilsmisse fra SAS
– Lufthansa står med andre ord godt rustet foran de mange utfordringene selskapet står overfor i årene som kommer, sa direktøren for Corporate Communications Europa, Martin Riecken, under en presentasjon av tallene onsdag.
Med utfordringer tenker han spesielt på den aggressive ekspansjonen til flyselskaper i Midt-Østen, linjeselskaper som Star Alliance-partneren Turkish Airlines, og lavprisselskapene.
På flere områder har lavprisselskaper som Norwegian satt dagsorden for de tradisjonelle linjeselskapene, som sliter i et stadig tøffere marked. Lufthansa har på sin side styrt klar av turbulensen, blant annet ved å bygge videre på selskapets fortrinn, i kraft av størrelsen og det enorme nettverket, og evnen til raskt å fornye seg.
– Skilsmissen fra SAS – etter et 18 år langt ekteskap – er et resultat av en tilpasningen til den nye hverdagen i luften, forklarte Lufthansas Norges-sjef Terje Grue, uten å utdype det særlig mer enn at det tyske selskapet nå ønsker å stå friere i sitt arbeide med å tilpasse seg den nye flyhverdagen.
Det gjør de blant annet med fra sommeren av å øke avgangene fra Oslo til Frankfurt, i tøff konkurranse med blant annet nettopp SAS.
De to fortsetter for øvrig samarbeidet gjennom Star Alliance, men de tette båndene joint venture-avtalen som preget de to tidligere er nå parkert.
Godt rustet
– Målet er å forbedre forbindelser til Tyskland og Europa. På returen vil norske reisende også få betydelig bedre forbindelser fra Sør-Amerika, en rekke USA-destinasjoner, samt flere europeiske storbyer, fortsatte Grue, som nå tilbyr tre daglige avganger mellom Stavanger og Frankfurt, samt at Lufthansa opprettholder en daglig frekvens tur/retur Bergen-Frankfurt.
En annen viktig satsing for Lufthansa er oppgraderingen av flyparken, og passasjerkomforten. Business Class er utpekt som hovedfokus for forbedringer i 2014.
– Det er et sterkt ønske i markedet om mer komfort i luften, der vi vil skille oss ut i konkurransen, understreket Riecken.
”Premium economy” er en av de fire klassene Lufthansa også satser på. Oppgradering fra økonomiklassen er noe kundene i stadig større grad ønsker– og opp til et visst nivå er villige til å betale for.
– Premium økonomi utgjør nå rundt ti prosent av det totale stolantallet, og det vokser, sa Riecken.
Tallenes tale er også klare – 53 prosent av inntektene kommer nettopp fra de såkalte premium-kundene – fra premium økonomi og oppover.
– Stadig flere oppgraderer fra økonomiklasse til klassen over, sa Grue, som understreker at Lufthansa inneværende år først og fremst skal konsolidere selskapet og finpusse produktet.
– Vi er veldig trygge på at Lufthansa er godt rustet foran de forestående luftslagene, men vi kan jo ikke hvile på laurbærene, konkluderte Grue, og viste til et imponerende investeringsprogram.
Evnen til forandring er med andre ord den viktigste konstanten i et marked som ser ut til å vokse inn i himmelen.
Fakta
Lufthansa er Europas største flyselskap målt i både antall passasjerer og antall fly. Selskapet frakter 105 millioner passasjerer med 280 rutefly hvert år. I Lufthansa AG inngår ni heleide flyselskaper, inkludert Swiss, Austrian Airlines og Brussels Airlines, som alle har trafikk til og fra Norge. I Norge har Lufthansa en markedsandel på vel ti prosent, med 97 ukentlige flyvninger fra Oslo, Bergen og Stavanger – til Frankfurt, München og Hamburg.