Prosjektet NORWAM har en kostnadsramme på omkring 300 millioner kroner, og arbeidet med å fase ut de første radarene er allerede i gang.
– I mai faset vi ut primærradarene på Sola, Flesland og Værnes, opplyser direktør for systemdrift i Avinor, Håkan Olsson.
Teknologien som overtar er basert på nye bakkestasjoner, GPS og teknologier omtalt som henholdsvis WAM (Wide Area Multilateration), ADS-B (Automativ Dependent Surceillance-Broadcast) og ARTAS (ATM surveillance tracker and server).
– Disse teknologiene forbedrer nøyaktigheten og presisjon i beregningen av posisjonen til et fly, og denne informasjonen brukes av flygelederne i tårn og ved kontrollsentralene for sikker avvikling av flytrafikken, sier Olsson.
Denne teknologien er også rimeligere og enklere å vedlikeholde en dagens radarstasjoner.
Trygger nordsjøtrafikken
NORWAM-prosjektet vil også bidra til en styrking av flysikkerheten i Nordsjøen – og i nordområdene helt opp til Svalbard.
– Med den nye teknologien vil flygelederne til enhver tid vite hvor flyene er i disse havområdene, slik vi i dag følger med på flytrafikken på fastlandet med dagens radarteknologi, sier Olsson.
Det er stor helikopteraktivitet mellom fastlandet i Norge og olje- og gassinstallasjonene ute i havet. I tillegg er flytrafikken i nordområdene i kraftig vekst. Dette gjelder særlig overflygninger i det nordlige luftrom. Disse flyene kommer fra Finland, Russland, Tyrkia. Midtøsten, India, Pakistan, USA og Canada.
Radarfritt i 2035
I perioden fra 2019-2035 vil de siste 8 radarene til Avinor bli faset ut. Sist ut blir Haukåsen radar. Da vil en epoke i norsk luftfartsovervåking være over.