Føljetongen om Norwegians Dreamlinere vil ingen enda ta. Etter en lang, lang rekke med problemer, fra forsinket levering til for varme batterier og de siste dagers tekniske trøbbel, har Norwegian sett seg nødt til å kalle inn repsresentanter fra flyprodusenten inn til ekstraordinært møte.
E24.no har gjennom en rekke artikler belyst alle problemene Norwegian har hatt med flytypen, og selskapet har selv sagt at langdistanseflyvningene har fått en svært dårlig start. Nå bekrefter kommunikasjonsdirektør, Anne-Sissel Skånvik, at Norwegian har innkalt Boeing til møte for å diskutere utfordringene de har hatt med de to flyene som har blitt levert, samt veien videre.
– Situasjonen er ikke akseptabel. Det sier seg jo selv, når vi får sånne forsinkelser som vi har fått. Man kan si at selv om det til dels er mindre tekniske forhold som må utbedres, spiller det ingen rolle for passasjerene om det er store eller små tekniske problemer så lenge flyet må settes på bakken, sier Skånvik til E24..
Norwegian har så lagt fått to av de seks bestilte Dreamlinerne. Det neste leveres etter planen i november.
– Vi forventer at de har en mye mer stabil operativ drift enn det vi har opplevd med de to første flyene.
Tidligere har eksperter avisen har vært i kontakt med hevdet at Dreamlineren ikke har hatt mer problemer enn det som er normalt når nye flytyper lanseres, men nå har altså Norwegian fått nok. Dette vil nemlig også gå utover omdømmet til flyselskapet:
– Boeing leverer et produkt som ikke er helt ferdig. Men Norwegian blir skadelidende gjennom at deres renommé svekkes, sier analytiker Haakon Aschehoug i DNB Markets til E24.
Han legger videre vekt på at 90 prosent av flygningene har gått som planlagt. Likevel er de ti prosentene som ikke har gått problemfritt et altfor stort antall for et flyselskap.
Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities understreker at Norwegian ikke eier de to første Dreamlinerne.
– Det er verdt å notere seg at Norwegian fremstilles som syndebukk, men at de ikke eier flyene. Flyene eies av Ilfc (International Lease Finance Corporation), som har kjøpt et produkt gjennom Boeing. Norwegian er en tredjepart, og har leaset et produkt som ikke er tilfredsstillende, sier han til E24.no.
Ifølge DNB Markets vil langdistanseflyvninger utgjøre ti prosent av Norwegians kapasitet ved utgangen av året og 24 prosent ved utgangen av neste år.