Samtidig med at Norwegian til store fanfarer åpner nye langdistanseruter til USA og Karibia er det knirk i maskineriet. Blant annet venter Norwegian på en tillatelse i USA, og må antakelig flytte seks Dreamliner-fly hjem fra Irland til Norge innen juni for å kunne bruke flyene i Norge.
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik bekrefter at Norwegian er i dialog med Luftfartstilsynet, og at det forberedes en overføring av flyene fra irsk til norsk luftfartsregister.
– Dette viser at Norwegian tar seg til rette, sier Jack Netskar i Norsk Flygerforbund til Dagens Næringsliv.
Også Norwegian Pilot Union (NPU), som organiserer piloter som flyr på Norwegians europaruter og senest var i konflikt med selskapet i mars, er kritisk.
– Jeg forstår det slik at loven ikke tillater Norwegian å bruke mannskap utenfor Europa på norske fly, og forventer selvsagt at norske politikere setter en stopper for det om det skjer, sier NPU-leder Halvor Vatnar til DN.
Alle Dreamliner-fly er registrert i Irland, der datterselskapet Norwegian Air International (NAI) opererer mellom Europa og USA på en midlertidig tillatelse fra norske myndigheter. Søknaden fra NAI om å fly til og fra USA er fortsatt ikke behandlet, i en prosess som minner om trenering.
– Vår søknad i USA ligger fast. Vi er fortsatt avhengig av en driftstillatelse i et EU-land, fordi det gir oss flere trafikkrettigheter, sier Skånvik.
Mens Norsk Flygerforbund og NAI mener Norwegian omgår regelverket kan ikke lavprisselskapets ledelse se annet enn at det gir anledning til å bruke mannskap utenfor Europa på norske fly, så lenge mannskapet bare mellomlander i Norge over natten.
– Bli vi nektet å bruke eget mannskap må vi i verste fall la være å fly langdistanse til og fra Oslo og andre norske flyplasser, sier Skånvik.
Netskar i Norsk Flygerforbund går i rette med Skånvik.
– Selskapet har leid inn ansatte i USA, Thailand og Storbritannia på midlertidige kontrakter fra et bemanningsbyrå. Det eneste som binder dem til Norwegian er at de har deres uniform, og vi mener at de er omfattet av norsk lov når de lander i Norge, sier han til DN.