Der er datatidsskriftet Wired som ved hjelp av dokumenter fra FBI forteller om sikkerhetseksperten Chris Roberts, som i perioden 2011 og 2014 mer enn femten ganger skal ha hacket seg inn i ulike flymaskiner. Det skal ha skjedd via flyenes underholdningssystemer.
Ifølge FBI hevder Roberts at han har lykkes med å få kontroll på en flymaskin, noe han imidlertid nekter for overfor Wired.
Bakgrunnen var en Twitter-melding fra den samme Roberts, der han spøkte om å om hvordan han skulle aktivere flyets surstoffmasker. Da han steg ut av flyet han twitret fra 15. april ble han forhørt av FBI, som også beslagla datamaskinene hans.
USAs regjeringsorgan GAO har tidligere advart mot økt risiko for cyberangrep på nye flymaskiner. Særlig Boeing 787 Dreamliner og Airbus A350 er følsomme. Flere av de sentrale funksjonene om bord har nemlig internettkontakt.
Ifølge SAS i Sverige er passasjerenes tilgang til Wi-Fi et helt adskilt system fra flyenes øvrige kommunikasjon. Norwegian, som har flere Dreamlinere, henviser til produsenten Boeing.
Den europeiske luftfartsorganisasjonen EASA sier til svenske TT at man ser alvorlig på risikoen for cyberangrep, men at det i dag er svært vanskelig å ta seg inn i flymaskinenes datasystem utenifra.