Det var under den internasjonale flymessen i ørkenen mellom Dubai og Abu Dhabi nylig at de oljerike sjeikene skrev under på kontraktene, som samlet er det største flykjøpet i historien.
Kjøpene knytter seg særlig til de nye Boeing 777 X-fly, som ifølge bransjefolk utgjør et tidsskille i flyindustrien.
Kina opplever en enorm vekst. Selv Norge har begynt å merke at landet har begynt å røre på seg i kraft av stadig større turisttrafikk. Det er blant annet i dette lyset at de tre flyselskapene Emirates, Etihad (Abu Dhabi) og Qatar Airways skal posisjonere seg. Den nye Al Maktoum-flyplassen mellom Dubai og Abu Dhabi skal bli knutepunktet i den sterkt voksende trafikken mellom kontinentene, og lokker også andre flyselskaper til å etablere seg på ørkenflyplassen.
Europeiske flyknutepunkt som Frankfurt og Heathrow er i ferd med å bli sprengt, noe som gjør den gedigne nye flyplassen i ørkenen besnærende for flyselskaper som sliter med å få plass der.
Analytikere advarer mot overkapasiteten som nå vil ramme flybransjen, fordi de fleste flyene som blir faset ut havner hos andre flyselskaper for en rimelig penge.
Dette bekymrer neppe gulfstatene, som har mer fokus på det faktum at kapasiteten rundt om i verden begynner å bli sprengt, og at de ikke bare kan forvente å etablere ruter over alt. Emirates kjøp og bestilling av hele 140 Airbus A380 – som hver har en kapasitet på 853 seter – forteller om ambisjonene, men det kan også by på problemer. Gjentatte avslag på søknad om landingstillatelse i Berlin tyder på at gulfstatene fortsatt vil måtte kjempe om sin plass på flyhimmelen.