Kinas raske økonomiske utvikling vises ved at flyplassen i Beijing klatrer opp til 14. plass, med en vekst i antall passasjerer på 17,5 prosent fra 2004 til 2005. Dermed rykker den forbi Hong Kong og Bangkok og er nå Asia nest største flyplass.
Internasjonalt øker mest
Den sterkeste veksten finner vi imidlertid i Brasil. Sao Paulos Congohas, hvor det hovedsakelig flys innenriks, og den internasjonale Guarulhos kan vise til en økning på henholdsvis 26, 0 og 21,5 prosent. Det løfter dem opp til 72. og 73 plass.
Verdens flyplasser vokste med nær 11 prosent i 2004, og i fjor var økningen litt over seks prosent. Totalt antall passasjerer overstiger nå fire milliarder. Internasjonale flygninger øker mest, med åtte prosent. Dubai utmerker seg med en økning i internasjonal trafikk på nær 16 prosent.
I India har rask avregulering av markedet og inntog av lavkostalternativer ført til at flyplassene i Mumbai og Delhi tok et byks oppover listen, med en vekst på 14,4 og 23,6 prosent, til plass nummer 70 og 85. Bangkok fikk naturlig nok merke effektene av tsunami-katastrofen, men kan likevel vise til en økning i antall passasjerer på 2,7 prosent.
Mange av flyplassene med nedgang hører til i USA. Det skyldes blant annet at de tradisjonelle flyselskapene, som gjerne bruker store flyplasser, taper terreng til lavprisselskaper som flyr fra alternative flyplasser. Dallas/Fort Worth sliter også med å erstatte Delta som sluttet å fly derfra sent i 2004.
Av de tre skandinaviske flyplassene er Gardermoen minst, men også den av de tre som opplevde sterkest vekst i 2005.
(En oversikt over verdens største flyplasser finnes i den trykte utgaven av Travel News – nummer 7/8-06.)