Ving lanserte Florida som reisemål for første gang siden 1999, og håpet på godt salg. Â Jeg regnet på det, og med dagens lave dollarkurs ville en familie på fire spare utrolige 40 prosent av budsjettet i forhold til 1999-dollaren. Vi forventet en USA-boom, men intet skjedde. Og det uten å begripe hvorfor, sier viseadministrerende direktør i Ving, Christian Grønli. Nylig ble det kjent at både Ving og Apollo trekker seg fra markedet, og overlater det hele til Star Tour. Â
EN GYLLEN MULIGHET
Dette er selvsagt gode nyheter for Star Tour, selv om også de har slitt litt med salget.
 Det at våre sterkeste konkurrenter går ut av markedet gir oss en glitrende mulighet. Vi tror at salget til USA kommer til å stige kraftig i tiden som kommer. Nå har vi solgt 30 prosent av setene for den kommende vinteren, og det er vi rimelig godt fornøyd med, sier informasjonssjef i Star Tour, Lena Petterson. Hun mener videre at det har vært lite politisk korrekt å dra til USA de siste årene, men dette er i ferd med å endre seg.
 Jeg tror USA har vært inne i en image-krise. Både Irak-krigen og Bush som president har gjort at mange nordmenn føler det har stridt for mye mot egne verdier å dra til USA, men dette tror jeg er i ferd med å gå over. Det er snart nytt valg, og nye takter preger landet, sier Petterson. R
UTEFLYENE STERKT POSISJONERT
Informasjonssjef i Apollo, Helen Begby, mener at noe av problemet med salget skyldes at de tradisjonelle ruteflyselskapene har stått sterkt på dette markedet i så mange år.
 Det har vært og er et veldig godt tilbud av rutefly til disse destinasjonene, og dette er forbrukerne vant til, sier hun. Også Star Tour forventer at det kommer til å bli tungt å etablere seg på markedet, men forventer at nye kundegrupper blir lokket til USA. Nylig ble Venice Beach kåret til et av de hippeste reisemålene av Lonely Planet, og storby-ferier i Chicago og New York er i skuddet som aldri før.
 Vi opplever helt klart en vestlig vridning av spørsmål og interesser, og da særlig mot USA. Vi håper å ta del i denne oppgangen og vil arbeide videre for å øke salget, avslutter Petterson. For ruteflyselskapene har for lengst gnidd seg i hendene av den lave dollaren, og seter til USA er vanskelig å oppdrive i sommer. Nylig fortalte SAS International om kabinprosenter på over 85 og er strålende fornøyde med salget.
 Dette bidrar til å gjøre alt mer uforståelig. Særlig hvis man ser på det enorme salgsvolumet til ruteflyselskapene synes jeg det er rart vi ikke opplevde større pågang. Vi kunne tross alt tilby direkteflygninger fra Gardemoen til Miami, sier Grønli forundret.