Fra første april 2007 ble flere endringer innført for interrailbilletter. Nå avhenger prisen av hvor mange dager du vil reise
 og din alder. Reiselystne europeere med god tid har kunnet kjøpe interrailbilletter siden 1972. Få produktfornyelser har blitt gjort, og salget har stupt; særlig etter lavprisselskapenes inntreden på markedet. NSB opplevde en salgssvikt på 88 prosent fra 1991 til bunnåret 2006, og med det nye tilbudet ønsket de å forhindre konkurranse med de billige flybillettene. Grunnideen er at billettene som i dag tilbys er langt mer fleksible enn tidligere, og nå samarbeider heller NSB med lavprisselskapene. Dette har åpenbart fungert.
 Vi vil være mer fleksible og tror vi har truffet behovet for de reisende. Selv om valgmulighetene øker, kan vi likevel ikke være for fleksible
 det medfører for mye logistikkproblemer, sier produktansvarlig for NSB, Wenche Berger.
 Hvordan har salget vært så langt i år?
 Vi forventer stor vekst også i år, og de første månedene har begynt svært lovende. Men det er vanskelig å si noe sikkert ennå, fordi det er jo juni som er den store måneden for interrailsalg. Dessuten vet vi jo det tar tid å gjøre nye tilbud kjent, men vi føler vi har kommet godt i gang.
 Opplever du at det er en direkte konkurranse mellom fly og interrailtilbudet?  Nei, egentlig ikke. En av årsakene til at vi har vokst såpass mye de siste årene skyldes nok at flere og flere kombinerer fly og interrail. Vi ser at svært mange flyr ned til en by, kjøper interrailbillett, for så å fly hjem fra en annen by. Jeg tror både vi og flyselskapene tjener på dette.
 Så også NSB ser forskjeller i forbrukeres reisemønster etter lavprisselskapenes inntreden?
 Ja, helt klart. Dessuten ser vi at stadig flere reiser kortere, men oftere. Før solgte vi typiske interrailbilletter for en måned, nå selges stadig oftere billetter for fem eller ti reisedøgn. Vi ser også at mange vil oppleve mer enn én by.
 Hvem er dagens typiske interrailkunde?
 Vi merker en økende trend av godt voksne reisende. Dette er ofte kunder i 50-årene som føler de ikke har fått realisert sin interraildrøm fra yngre dager. Men vi er likevel langt fra de gode tidene på begynnelsen av 90-tallet da 10 000 voksne nordmenn benyttet seg av interrailtilbud. Jeg tror videre at denne kundegruppen føler de har prøvd ut både storby- og charterferier, og gjerne vil forsøke noe annet.
 Tror du de stigende oljeprisene vil føre til flere togpassasjerer?
 Det er klart at med de høye drivstoffprisene vi i dag ser, må flyselskapene ta høyere pris for billettene sine. Jeg kan derimot ikke nok om utviklingen av energiprisene i Europa til å sikkert si at ikke togprisene også stiger.
 Star Tour har stor suksess med sitt togchartertilbud. Er dette med på å for alvor sette tog som transportform tilbake igjen på kartet også for lengre ferieturer?
 Vi synes det er svært hyggelig med all oppmerksomheten og det gode salget Star Tour har hatt av sine Blue Train-billetter. For dette er jo en samarbeidspartner av oss, og hele konseptet er faktisk bygget på en femdagers interrailbillett. Disse turene inneholder mye av det samme tilbudet som vårt, bare i mer organiserte former med guider.
Jeg tror helt klart at dette er med på å skape en større oppmerksomhet rundt tog som reiseform  også for lengre reiser. Det er også helt klart at dette er en trend i tiden, og at reisende stadig blir mer miljøbevisste.