Lufthansa venter å måtte fly 18.000 delvis eller helt tomme fly gjennom vinteren, skrev fagbladet Ingeniøren fredag. Det er godt for verken klimaet eller selskapenes økonomi, og problematikken er på agendaen i EU-kommisjonen.
Der vil Danmark og en rekke andre medlemsstater forsøke å finne en løsning, skriver det danske samferdselsdepartementet i en epost til nyhetsbyrået Ritzau.
Årsaken til at det flys med tomme fly er den såkalte 80/20-regelen. Den bestemmer at selskapene, om de ønsker å holde på retten til å benytte plasser for avgang og landing, må benytte 80 prosent av dem over en periode på fem uker. Om ikke, mister selskapene retten året etter.
Det skyldes igjen at mange lufthavner har begrenset kapasitet. Regelen er til for å unngå at man gjør krav på flere plasser enn man trenger. Regelen ble i 2020 opphevet av EU-kommisjonen på grunn av koronapandemien, men det ble lagt plan for å fase den inn igjen.
Nå må flyselskapene benytte seg av halvparten av plassene for å beholde retten, og mot slutten av mars skal det heves til 64 prosent. Danmark og andre land har argumentert for en lavere sats, og dette vil danskene kjempe for i høringen i kommisjonen, ifølge den danske regjeringen.
I SAS er håpet at man går tilbake til ordningen fra 2020. Selskapet har riktignok ikke hatt tomme fly i lufta, men selskapet tar kraftig avstand til regelen som kan ramme dem på sikt, ifølge pressesjef Alexandra Lindgren.
– Vi og mange andre flyselskaper har bedt EU og alle nasjonale myndigheter i de respektive landene om å se på dette her, for det kommer til å bli et problem for oss alle, sier hun.
(©NTB)