Flyet krysset Den engelske kanal i fjor. Turen varte i 53 minutter – og da var det fortsatt omkring 20 prosent batterikapasitet igjen.
– Ambisjonene som ligger bak utviklingen av dette flyet viser at det ikke er noen begrensninger for hva som kan elektrifiseres i transportsektoren, sier Marius Holm, leder i Miljøstiftelsen ZERO.
Norges Luftsportforbund har som mål å få to el-fly til Norge og har allerede sikret seg opsjon på fly.
– Dette er startskuddet for å bringe el-teknologien i luftfarten til Norge, sier generalsekretær John Eirik Laupsa.
I første omgang satser Airbus på små fly til privatmarkedet. Neste versjon av E-Fan blir et toseters elektrisk fly med lengre rekkevidde. Planen er at det skal settes i produksjon i 2017. Det er også planer om et hybrid-elektrisk småfly, fireseteren E-Fan 4.0. På sikte vil det også bli aktuelt å videreutvikle større el-fly for det kommersielle trafikkmarkedet og muligheten for el-passasjerfly er ikke lenger bare en fjern drøm.
– Elektrisk luftfart er i ferd med å bli en realitet som åpner helt nye utslippsfrie muligheter. Utviklingen av nullutslipps-fly og bio jetdrivstoff vil være to sentrale satsingsområder i årene framover for å nå målene om en bærekraftig luftfart, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.
Arbeidet med E-Fan ble initiert som resultat av EUs rapport «Flightpath 2050 – Europe’s Vision for Aviation», med et mål om 75 prosent reduksjon i CO2- utslipp fra fly innen 2050.
Til Zerokonferansen kommer piloten og flykonstruktøren Mr. Didier Esteyne. Han er testpilot hos Airbus og satt bak spakene på turen over Den engelske kanal. Også den norske Airbus-ingeniøren Nils-Harald Hansen deltar på Zero-konferansen.