Normalt sikrer selskapene seg mot prisøkning ved å inngå fastprisavtaler på en viss mengde drivstoff. Koronarestriksjoner og påfølgende usikkerhet om hvor mange flygninger det blir, gjør at blant annet SAS den siste tiden har gått bort fra denne praksisen, skriver den danske næringslivsavisen Børsen.
Ifølge analytiker Jacob Pedersen i Sydbank kan det skandinaviske flyselskapet få en ekstraregning på mellom 3 og 3,5 milliarder danske kroner i år. Det kommer i tillegg til den normale drivstoffkostnaden på 5 milliarder danske kroner – som i dag tilsvarer rundt 6,6 milliarder norske kroner.
Dersom dette skal dekkes inn av økte billettpriser, blir flyreiser rundt 10 prosent høyere, men Jacobsen tror konkurranse situasjonen gjør det vanskelig for SAS å øke prisene.
Også selskaper som Norwegian og Finnair har droppet fastprisavtaler på grunn av usikkerheten i reiselivsbransjen, skriver Børsen.
(©NTB)