Høy fyllingsgrad er ikke bare godt for økonomien. Fulle fly er også bedre for miljøet. Faller fyllingsgraden (load factor) under et visst minstemål over tid er ikke veien lang til skifteretten.
Samtidig er økende fyllingsgrad nesten som gratis penger. Ruteflyene må jo uansett gå på tidtabell.
Lavprisselskapet Ryanair har fått mye pepper for sitt produkt, men ingen kan ta fra dem suksessen med å fylle flyene sine. I fjorårets syv første måneder hadde flyselskapet en fyllingsgrad på imponerende 94,7 prosent – i perioden fra april til desember så høy som 96 prosent.
Dette faktum forklarer i høy grad hvorfor Ryanair i siste regnskapsår havner på en nettoinntekt på vel 15,3 milliarder kroner, i en periode der selskapet også slet med å mange kanselleringer. Overskuddet er høyere enn det verdens største flyselskap – American Airlines – klarer å levere. Den amerikanske storheten har for eksempel rundt 80 millioner flere passasjerer enn Ryanair per år. Samtidig er fyllingsgraden på «bare» 82,6 prosent. Overskuddet landet på 15 milliarder kroner.
Norwegian har de to siste årene hatt en fyllingsgrad på 88, ifølge siste regnskapsmelding.
Mens easyJet hadde en fyllingsgrad i fjor på 92,1 prosent var det tilsvarende tallet hos British Airways på 81,2 prosent målt mellom april og desember. Åtte millioner seter var med andre ord tomme.
Emirates kan ikke skryte av mer enn 77,2 prosent i den samme perioden. Globalt var gjennomsnittet i 2017 på 81,4 prosent, som dog er betydelig høyere enn verdens-gjennomsnittet før 2000. Da var det på rundt 70 prosent.
I årets første måned falt for øvrig fyllingsgrad hos SAS – som faller utenom listen til den britiske avisen The Telegraph – ned til 63,9 prosent.
Flyselskap | Fyllingsgrad (snitt) | Periode |
Ryanair | 96% | April-september 2017 |
Jet2 | 93.2% | April-september 2017 |
Spicejet | 92.8% | Januar-juni 2017 |
easyJet | 92.1% | Oktober-desember 2017 |
Wizz Air | 91% | Januar-juni 2017 |
AirAsia India | 90.9% | Januar-juni 2017 |
Transavia | 89.5% | Januar-juli 2017 |
KLM | 88.4% | Januar-juli 2017 |
Norwegian | 87.7% | Januar-juli 2017 |
IndiGo | 87.1% | Januar-jun 2017 |
Delta | 85.6% | 2017 |
Hawaiian Airlines | 85.6% | Januar-jul 2017 |
Cathay Pacific | 84.7% | Januar-juni 2017 |
Singapore Airlines | 84.4% | April-desember 2017 |
Vueling | 84.1% | Januar-juli 2017 |
Spirit Airlines | 83.9% | Januar-luly 2017 |
Southwest Airlines | 83.6% | Januar-jul 2017 |
Iberia | 83.3% | Januar-juli 2017 |
American Airlines | 82.6% | 2017 |
Lufthansa | 81.6% | April-desember 2017 |
Swiss | 81.5% | April-desember 2017 |
British Airways | 81.2% | April-desember 2017 |
Turkish Airlines | 78.8% | Januar-september 2017 |
Virgin Atlantic | 78.7% | 2016 |
Emirates | 77.2% | April-desember 2017 |
Austrian | 76.8% | April-desember 2017 |
FlyBe | 76% | April-desember 2017 |