– Driftskostnadene med økende og vanskelig å estimere kostnader for flydrivstoff har satt selskapet i en slik posisjon at ledelsen har sett seg nødt til å slå fast at det ikke lenger gir mening å fortsette innsatsen med omorganisering, rekapitalisering eller alternativt salg og dessverre må kunngjøre at Detur er tvunget til å begjære seg konkurs, skriver operatøren.
Selskapet peker også på krigen i Ukraina som årsak til at det ble umulig å opprettholde driften.
– De som har bestilt reise, må innstille seg på at det ikke blir tur. For å få tilbake pengene, finnes det i hovedsak to gode muligheter: kortreklamasjon og reisegaranti. I tillegg bør du uansett melde krav til konkursboet, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til NTB.
Kunder som har betalt med kort, kan ta kontakt med kortutsteder og kreve pengene derfra. Iversen legger til at Deturs uttalelse viser til at mange kortutstedere har holdt tilbake en god del penger.
– Jeg håper dette betyr at flesteparten av de berørte reisende har betalt med kort, sier han.
Dersom man ikke kan få noe fra kortutsteder, kan man vanligvis kontakte Reisegarantifondet.
– Forskjellen her er at garantien er stilt i Sverige, ikke i Norge, som er vanlig for pakkereiseselskaper som opererer her. Vi har veiledning for dette på Forbrukerrådets nettsider, sier Iversen.
Han legger til en ekstra påminnelse til dem som har bestilt reise med Detur:
– Jeg håper de fleste får pengene sine tilbake. Men man må smøre seg med litt tålmodighet, og være obs på at hvis du har bestilt noe på reisemålet som ikke inngår i pakketuren, bør du undersøke muligheten for avbestilling før avreisetidspunktet. Den typen krav går blant annet ikke inn i reisegarantien, og dekkes heller ikke av kortutsteder.
Iversen legger til at reiseforsikringen vanligvis ikke dekker krav som skyldes konkurs.
Detur stanset virksomheten ut året 23. september. Det ble forsøkt å skaffe kapital og omorganisere, men det var ikke mulig å berge selskapets likviditetssituasjon.