Konferansen kom på dagen da den nye flypassasjeravgiften på 80 kroner (pluss mva) ble innført. Den brukte Ryanair godt til å fortelle et mannsterkt oppmøte om sine planer videre for Norge.
Ulogisk
– Vi dropper Rygge som base ene og alene på grunn av denne skatten, sa iren med en noe selvgod mine Ryanair er kjent med fra hans sjef, Michael O’Leary.
Ryanair er et selskap som ifølge O’Brien utelukkende tjener kundene, og markedet. Politiske føringer og følelser kan ikke et stort selskap som Ryanair forholde seg til.
– Vi er for store for det. Husk – vi har operasjoner i 33 land, betjener 116 millioner passasjerer, sa han blant annet da han argumenterte for avgjørelsen om å legge ned basen i Rygge fra 29. oktober.
– Skulle myndighetene snu, noe vi selvsagt mener er det mest fornuftige, er vi beredd til å fortsette, og skulle det skje etter 29. oktober, er vi klare også da, sa han.
Om eierne av Rygge er det er en helt annen sak. De legger ned fra 29. oktober.
Ryanair har høstet et tvilsomt rykte i Norge, fortjent eller ikke, noe den veltalende O’Briens introduksjon til pressekonferansen bar preg av. Han gikk meget offensivt ut, også under spørsmålsrunden, i en stil som virker innstudert nesten til det komiske.
Men – han fikk presentert Ryanairs standpunkter kortfattet og ”økonomisk”, som det er vanskelige å argumentere mot. Også Norwegian og SAS har vært tydelige i sin kritikk mot regjeringens ”salderingsskatt”, men ingen har tatt konsekvensene av den slik Ryanair gjør.
– Innføringen av skatten er en ulogisk beslutning, som ødelegger konkurransegrunnlaget for privateide Oslo Rygge flyplass, og er til begunstigelse for den statseide monopolisten Avinor, utdyper O’Brien i en pressemelding.
Svart dag
Det ligger rene økonomiske motiver bak nedleggelsen av basen, ifølge O’Brien, og understreker at antydningen om at Ryanair bruker denne muligheten for å legge ned en ulønnsom operasjon er helt feil.
– Rygge tjener penger, og vi tjener penger der, men når passasjerene nå blir pålagt et ekstra-gebyr ser vi muligheter andre steder som gir bedre avkastning, sa O’Brien, som tradisjonen tro unngikk å snakke om selskapets økonomi knyttet til Rygge spesielt.
Avgjørelsen om å droppe Rygge som base innebærer en halvering av selskapets norske produksjon, samt en overføring av noen av flyvningene fra Moss til Sandefjord Torp og Gardermoen. Fra sistnevnte starter Ryanair opp to nye ruter, en daglig rute til Litauens hovedstad Vilnius og tre daglige fly til London Stansted. Selvsagt fra 30. oktober, dagen etter at Rygge flyplass er historie.
– Ryanair betaler de samme avgiftene og har de samme betingelsene som tilbys øvrige flyselskap som flyr til og fra Oslo lufthavn, understreker lufthavnsjef Øyvind Hasaas i en pressemelding.
Selv om passasjerene og selskapets bunnlinje er Ryanairs første-prioritet utviser O’Brien en noe rørende omtanke for de rundt tusen som direkte og indirekte blir rammet av nedleggelsen av Rygge. Den samme gjør han uttrykk for når det norsk reiseliv.
– Den nye skatten vil påføre norsk reiseliv betydelig skade. Med ett har den norske regjeringen gjort Norge mindre konkurransedyktig, fortsetter O’Brien i pressemeldingen, og viser til hvordan man har gått tilbake på slike skatter andre steder – med stort hell.
– Det er en svart dag for Oslo Rygge, Norge og norsk turisme, konkluderer David O’Brien.