Ny forskning ser på hvordan de konkurrerer med hverandre og hvordan de drar nytte av hverandre.
Konkurransen er hard mellom reiseselskaper som yter samme tjeneste. Bedrifter som opererer i områder med et bredere spekter av ulike reiselivstilbud gjør det bedre enn bedrifter i områder med smalere tilbud.
– De har rett og slett større sjanse til å unngå nedleggelse. Politiske eller private tiltak og initiativ som øker variasjonen i reiselivstilbud virker derfor for å gjøre reiselivet mer konkurransedyktig, sier Odne Skrede, som har forsket på dette i sitt doktorgradsarbeid ved Universitetet i Stavanger.
Cruiseturisme gir flest besøkende
Reiselivsbedrifter møter mange utfordringer, som høye kostnader, sesongvariasjoner og tøff konkurranse. Den lange kysten byr på rike opplevelser, og cruiseturismen utgjør en stor del av de besøkende. Gjennom omfattende beregninger av tall fra virksomheter ved alle norske cruisehavner fant han at cruiseturister i gjennomsnitt bruker positive eller moderate beløp på lokale hoteller, restauranter og kafeer.
– Jeg undersøkte konkret et av reiselivets største problemer: Sesongsvingninger. Hotellselskaper investerer mye i romkapasitet, som delvis står tomme i lavsesongen – typisk om vinteren. Jeg fant at hotellselskaper i områder med store sesongsvingninger har langt færre ledige hotellrom per kvartal. Jeg fant også at hoteller på destinasjoner som har utviklet vinterturisme lider langt mindre av sesongsvingninger og har høy inntekt i vintersesongen, sier Oddne Skrede.
Ny innsikt i hva som påvirker lønnsomheten
Forskningsresultatene gir ny innsikt i hva som påvirker lønnsomheten hos norske reiselivsbedrifter. Denne kunnskapen kan brukes av bransjeaktører og politikere i arbeidet med å bedre rammebetingelsene for industrien. Lav inntekt er en strukturell utfordring i reiselivet. Resultatene her viser at det å jobbe systematisk på destinasjonsnivå for å forbedre variasjonen i reiselivstilbudet kan øke inntektene for reiselivsbedrifter.