Det kanskje viktigste poenget i rapporten “The Hotel of the Future” er at hotellselskapene må gjøre en bedre jobb med å integrere hotellets gjester med andre gjester, og ikke minst med den lokale befolkningen rundt hotellet. Således må hotellene designes for bedre å ivareta dette.
Fremveksten av selskaper som Airbnb og boutique-hoteller har økt gjestenes forventninger til unikt design og interiør. Samtidig er tilgjengeligheten til informasjon gjennom digitale kanaler med på å øke den enkelte gjests bevissthet rundt hva som passer for akkurat ham eller henne, gjerne matchet mot yrke, demografisk tilhørighet og personlig smak.
Hotellselskaper må også bli flinkere til å tilby designelementer i hotellet for salg, og dermed åpne for nye intktsmuligheter. Et annet poeng Deloitte påpeker er at hotellrom også kan leies ut for andre formål enn overnatting, som for eksempel forretningsmøter.
Deloitte påpeker også at økonomigjester og det øverste segmentet gjerne er klare i sine preferanser, og at det dermed er det midterste segmentet som er mest interessant å tilpasse seg i fremtiden. Problemet er at den økende kjededannelsen innen hotellindustrien med alt det medfører av standardisering står i veien for en mer personlig tilnærming til hotellgjesten. I fremtiden vil gratis wifi og frokost inkludert i romprisen ikke lenger være tilstrekkelig for å møte kundens behov for en mer personlig tilnærming.