Med navnebyttet tar hotellkjeden tilbake sitt opprinnelige navn, Home Hotel, som ble grunnlagt i Sverige av Jan Torgé i 1983. Petter Stordalen kjøpte det som den gang var et par hoteller i 1997. Nå består hotellkjeden av 54 hoteller fordelt på Norge, Sverige og Finland. Hotellene er kjent for sine historiske bygninger, hjemmekoselige atmosfære og sentrale beliggenhet. Unikt for kjeden er at fika og middag, i tillegg til frokost, alltid er inkludert i oppholdet.
– At vi nå bytter navn på Clarion Collection-kjeden og samtidig tar tilbake det opprinnelige navnet, er ikke tilfeldig. Hotellene har vært en gjestefavoritt i generasjoner, og hvert eneste hotell er unikt. Home Hotels er historiske bygninger med en fantastisk atmosfære. Her føler man seg hjemme, sier Petter A Stordalen.
De første hotellene bytter navn fra Clarion Collection til Home Hotel 3. februar, og deretter følger de øvrige hotellene i porteføljen etter. I tillegg til navnebyttet vil flere av hotellene få en oppgradering av fellesarealer og hotellrom, og for noen hoteller er det også planlagt større renoveringer.
Seks av ti ønsker å føle seg som hjemme
En stor andel av Home Hotel sine gjester er forretningsreisende som bor mye på hotell på ukedagene, og som gjerne verdsetter et hjemmelaget måltid innenfor hotellets dører. En fersk undersøkelse gjennomført av Novus viser at hele 59 prosent foretrekker hoteller som er hjemmekoselige og som gjerne serverer hjemmelaget mat. Nesten halvparten (46 prosent) av de som har svart på undersøkelsen, sier også at de anser muligheten til å påvirke hva som serveres som svært positivt. I undersøkelsen kommer det også frem at 18 prosent av reisende som bor alene på hotell, opplever det som ensomt.
Med innsikten fra undersøkelsen, og som en forlengelse av navnebyttet, lanserer kjeden samtidig konseptet Home until you’re home. Konseptet har som mål å gjøre hotellene enda mer hjemmekoselige, og gi gjester muligheten til å påvirke hva som skal serveres og tilbys på hotellene. Fremover vil man blant annet kunne sende inn sin favorittoppskrift som senere kan dukke opp på menyen på Home Hotel over hele landet.
– Med Home Hotel ønsker vi gjester velkommen til en varm og hjemmekoselig atmosfære der gjesteløftet og personlig service står i fokus. Middag har vært et attraktivt tilbud vi kommer til å fortsette med og styrke ytterligere. Vi vet at mat ofte bringer store følelser og samhold, og derfor inviterer vi nå til at våre gjester i enda større grad kan påvirke dette. Fremover kan din favorittpasta, med din personlige oppskrift, være nettopp det som serveres til middag på ditt favoritthotell. Og kanskje vil det i fremtiden bidra til nye bekjentskaper, nye møter og spennende samtaler rundt middagsbordet hos oss. Vi skal være ditt Home until you’re home, sier Anna Spjuth, merkevaresjef for Home Hotel.