Camp Villmark er et av NOVA Spektrums største publikumsarrangement og representerer en videreutvikling av den tradisjonsrike Villmarksmessen som har blitt arrangert hvert år siden 1982.
I 2018 satte arrangementet en foreløpig besøksrekord med 25 049 besøkende. Denne rekorden er nå knust etter at helgens arrangement samlet hele 25 495 besøkende og tilreisende fra hele landet. Oppgangen er på drøyt 446 personer fra rekordåret 2018, og en økning på mer enn 3 000 personer sammenlignet med fjorårets Camp Villmark. I tillegg deltok om lag 250 virksomheter som utstillere på årets arrangement.
God interesse tross værmessige utfordringer
Prosjektleder for Camp Villmark Per Anders Iversen er strålende fornøyd med de gode besøkstallene, og rapporterer om stor publikumstilstrømning gjennom både fredag, lørdag og søndag til tross for værmessige utfordringer gjennom deler av helgen. Lørdag skapte tett snøvær og sterk vind kaos enkelte steder i regionen. Dette la imidlertid ingen demper på besøkstallene.
Norges største natur- og friluftfestival
Den rekordstore interessen for arrangementet lar seg delvis forklare med at natur- og friluftsinteressen er stor og økende blant mange nordmenn. Samtidig peker Iversen på at arrangementet har utviklet seg til noe mer enn en salgsutstilling. Videreutviklingen av arrangementet til å få et festivallignende preg er i følge Per Anders Iversen en sannsynlig hovedårsak til den store publikumsinteressen:
– Camp Villmark har blitt en av Norges største natur- og friluftslivsfestivaler med et enormt mangfold av aktiviteter og opplevelser som gjør arrangementet interessant og relevant for en stadig bredere målgruppe. Programmet for årets Camp Villmark omfattet alt fra foredrag med kjente profiler som Anne Lindmo og Lars Monsen til aktiviteter som valpeshow, padling, klatring og reparasjonstorg for eget friluftsutstyr.
– Den enorme spennvidden skaper en festivalaktig stemning som både treffer jakt- og fiskeentusiaster, men som også har bred appell blant småbarnsfamilier, venninnegjenger og andre som ønsker å oppleve noe hyggelig sammen. Bredden av målgrupper som Camp Villmark nå henvender seg til, legger grunnlaget for den positive besøksutviklingen som vi er vitne til i år, sier Iversen.
Svært viktig salgs- og markedsføringskanal for bransjen
Iversen forteller at de har jobbet tett sammen med utstillerne og samarbeidspartnerne over flere år for å løfte arrangementet til å bli en arena med flere opplevelser. Samarbeidet har gitt gode resultater basert på et felles ønske om å styrke og utvikle møteplassen. Samtidig representerer arrangementet fortsatt en svært viktig salgs- og markedsføringskanal for store deler av fritids- og friluftbransjen:
– For mange utstillere er Camp Villmark en av de beste og mest effektive kanalene for salg og markedsføring av turtøy, jaktutstyr og andre natur- og friluftprodukter. På arrangementet kan man la kundene se, føle og oppleve produktene før kjøp. I tillegg opplever mange utstillere at muligheten for direkte to-veis dialog med nye og eksisterende kunder er svært viktig for å forstå mer om hvordan man best kan lykkes med å gjøre egne merkevarer attraktive. I sum er vi overbevist om at Camp Villmark er med på å bevare og styrke konkurransekraften til bransjene som tilbyr produkter innen jakt, fiske, natur og friluftsliv, sier Iversen.
Samlet mer-omsetning på 2,9 milliarder kroner
Per Anders Iversen har foreløpig ikke hentet inn salgs- og omsetningstallene blant utstillerne som deltok på Camp Villmark. Han forteller imidlertid at arrangementene som NOVA Spektrum skaper og legger til rette for, bidrar til en årlig mer-omsetning for norsk næringsliv på opp mot 2,9 milliarder kroner. Tallet er beregnet av rådgivningsselskapet Samfunnsøkonomisk Analyse på oppdrag for NOVA Spektrum i forbindelse med virksomhetens kartlegging av de økonomiske ringvirkningene som arrangement, utstillinger og events på egen arena bidrar til.