BWH Hotel Group, som teller mer enn 4700 hoteller i 100 land, er representert med 17 hoteller i Danmark og over 150 hoteller i Sverige og Norge. Small Danish Hotels, som teller 67 vertshus, hoteller, slott og strandhoteller i Danmark, består i likhet med BWH Hotel Group av privateide hoteller. Styrelederen i Small Danish Hotels ser på partnerskapet med den verdensomspennende hotellkjeden som den mest åpenbare måten å stå sterkere på i en bransje under press.
– Den strategiske alliansen mellom Small Danish Hotels og BWH Hotel Group har vært i arbeid en stund, men dette er kanskje den viktigste tiden noensinne å stå sammen. Bransjen er presset økonomisk av krise etter krise, og det er hard konkurranse om gjestene. Gjennom samarbeidet styrker vi våre unike markedsposisjoner og optimerer kjedens økonomiske fundament, sier Finn Steffensen, som er styreleder i Small Danish Hotels.
Kjedene skal fremover samarbeide om blant annet salgskanaler og markedsføring, og dette gir BWH Hotel Group en helt ny rekkevidde i Danmark.
– Vi er svært glade for å starte et samarbeid med Small Danish Hotels. Gjennom partnerskapet kan vi tilby gjestene det absolutt største utvalget av hoteller i Danmark. At begge kjedene består av privateide hoteller med et unikt særpreg, gjør det til en perfekt match. Vi ser frem til å styrke vår posisjon i det danske markedet, og samtidig kunne tilby våre gjester et betydelig større utvalg av hoteller i fremtiden, sier Johan Michelson, som er administrerende direktør i BWH Hotel Group i Skandinavia.
Med Small Danish Hotels’ rom i porteføljen, øker BWH Hotel Group sin kapasitet og vil dekke hele Danmark. Samtidig vil Small Danish Hotels være synlig på alle BWH Hotel Groups globale nettsider, og dette gir en helt ny mulighet til å tiltrekke flere internasjonale gjester til de danske vertshusene og hotellene.
– Alliansen vil øke veksten i begge hotellkjedene og gi tilgang til nye målgrupper. Best Western er et sterkt bedriftsvaremerke blant forretningsreisende, med store forretningshoteller, og Small Danish Hotels har et solid fotfeste i fritidsmarkedet med flere nisjeprodukter. Sammen kan vi gjøre kaken større og tilby våre gjester langt flere fordeler, uten at vi er i konkurranse. Forretningsmodellen er kjent fra flyselskapene, og vi forventer at den vil ta våre hotellkjeder til nye høyder, sier Finn Kræfting, som er administrerende direktør i Small Danish Hotels.
Via kjedens lojalitetsprogrammer, Best Western Rewards og Small Danish Hotels’ Benefits, kan gjestene tjene og bruke poeng på kjedens hoteller, på samme måte som Small Danish Hotels sine gavekort kan brukes på Best Western-hoteller. I kulissene skal kjedene optimaliseres økonomisk ved blant annet å etablere felles innkjøpsavtaler og dele administrative og kreative ressurser i Danmark.
Den nye alliansen trer i kraft 1. januar 2023, og kjedene regner med å være klare med felles IT-løsning og markedsføring av de danske hotellene tidligst sommeren 2023.