Den premiereklare norske actionfilmen ble spilt inn i Ringsaker og Lillehammer i fjor vinter, og er allerede solgt til 60 land. Newzealandske Ian Brodie, som var fotograf på filmen og har jobbet med å tilrettelegge turer til stedene hvor «Hobbiten»-trilogien ble spilt inn, tror «Birkebeinerne» vil gi turisteffekt for Norge.
– Denne filmen kommer til å bli sett i hele verden. Folk kommer til å ville vite hvor den ble filmet og hvor de kan dra for å oppleve det de har sett i filmen, sier Brodie til NRK.
– Det er noen elementer som må til for å skape filmturisme. Det er en godt kjent historie og et fantastisk landskap. Her har de alt det, sier Brodie.
Flere undersøkelser viser at opplevelser på lerretet eller tv-skjermen stimulerer reiselysten. I 2012 valgte 40 millioner turister reisemål ut ifra hvor filmer ble spilt inn, ifølge TCI Research. En undersøkelse som ble gjennomført på oppdrag for NHO Reiseliv i fjor, viser at også vi nordmenn lar oss påvirke av film- og tv-opplevelser. Av mer enn 1000 spurte over 20 år svarte 42 prosent at de lar seg inspirere av film- og tv-serier når de planlegger feriereiser. Hele 21 prosent svarte at de faktisk har valgt feriemål eller besøkt et sted etter å ha sett stedet i en film eller tv-serie.
Hvordan reiselivet kan kommersialisere opplevelser knyttet til film er ett av spørsmålene som skal belyses under årets Snowballkonferanse på Lillehammer 16. og 17. mars. Konferansen handler om destinasjonsutvikling, og samler reiselivsbedrifter, arrangører og destinasjonsselskaper fra hele landet.
– Film, tv-serier og reiseliv lever i en slags symbiose. På den ene siden er reiselivet en viktig tilrettelegger for filmproduksjoner. På den andre siden får ikke et land bedre markedsføring enn når natur, kultur og opplevelser spres til en hel verden gjennom film og tv, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
Konferansen arrangeres av Visit Lillehammer, Høgskolen i Lillehammer, NHO Reiseliv, Innovasjon Norge, Oppland fylkeskommune og Regionrådet for Midt-Gudbrandsdal.