En ny global undersøkelse fra fintech-plattformen Adyen viser at betalingssvindel truer hotellbransjen. Ifølge undersøkelsen, som 31 000 forbrukere og mer enn 7600 hotellbedrifter har deltatt i, er 67 prosent av norske forbrukere bekymret over risikoen for økonomiske tap ved hotellbestillinger. Denne bekymringen kan være knyttet til økte levekostnader, der både store og små økonomiske tap kan få betydelige konsekvenser for forbrukerne.
I undersøkelsen, der mer enn 1000 nordmenn svarte på spørsmål, kommer det også frem at én av ti nordmenn har blitt utsatt for betalingssvindel som følge av et hotellopphold. Dette gjelder i langt større grad for menn (18 prosent) sammenlignet med kvinner (8 prosent) For de rammede utgjør det gjennomsnittlige tapet 7 922 kroner, og én av ti oppgir at de har blitt svindlet for over 13 000 kroner.
Det fremkommer også at halvparten av nordmennene (50 prosent) har unngått å bestille et opphold når hotellet ba gjesten om å dele kortinformasjon over telefon. Denne metoden for hotellbestillinger er av sikkerhetsgrunner forbudt innenfor EU siden slutten av 2019, men kan fortsatt være tillatt på andre markeder.
Norske hotellgjester foretrekker tryggere betalingsmetoder. Over fire av ti nordmenn foretrekker å betale for hotellbesøk på stedet. Samtidig ønsker 31 % å kunne betale direkte via hotellets nettside, mens 20 % ønsker at hotellene implementerer flere tiltak for å sikre gjestens identitet.
Forbrukernes erfaringer og bekymringer er bare én del av problemet. Også hotellene rapporterer en bekymringsverdig utvikling når det gjelder svindel. 70% av de spurte hotellene oppgir at de opplever en økning i antallet betalingssvindler det siste året.
– Resultatene er bekymringsfulle og viser at hotellbransjen må modernisere sine rutiner og systemer for betalinger. Bransjen må investere i både kundeopplevelse og sikkerhet. Det er oppmuntrende at nesten halvparten av hotellbedriftene planlegger å investere i å forbedre kjøpsopplevelsen det kommende året, men flere må ta action for at bransjen skal gjenvinne gjestenes tillit, sier Tobias Lindh.