Widerøe har jobbet hardt for å finne løsninger på flaskehalser og uante virkninger som følge av nytt anbud og halverte makspriser. De har klart å finne gode løsninger gjennom en kombinasjon av kommersielle kortbaneruter og anbudsruter. Avinor er fortsatt i økonomisk krise og trenger påfyll av inntil 2,15 milliarder kroner. Avinor er et statlig selskap. I forslaget til statsbudsjett er det forutsatt at 600 millioner dekkes gjennom flypassasjeravgiften. Dette er langt fra tilstrekkelig for å unngå et mulig avgiftsjokk, mener Widerøe. De er dypt bekymret for at resten av denne regningen videresendes til norsk luftfart og passasjerene. Widerøe mener at Staten som eier må ta langt større ansvar for den situasjonen Avinor har havnet i, på samme måte som flyselskapene har tatt belastningen for den restruktureringen som var nødvendig under og etter Covid. Widerøe mener at det også er helt urimelig at flyselskapene og passasjerene skal ta regningen for Forsvaret, helsevesenet og Tolletatens bruk at Avinors infrastruktur.
En økning i Avinoravgifter som her er skissert, vil dramatisk forverre rammebetingelsene for Widerøes kommersielle ruter. Mange ruter kan bli ulønnsomme, og rutetilbudet må tilpasses, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Flyselskapet beklager derfor å måtte meddele at de planlagte forbedringer og endringer i rutetabeller etter 1. april, nå er i spill. En så kraftig forverring i rammebetingelser som nå er varslet, gjør at de må tilbake til tegnebrettet. Dette kan få konsekvenser blant annet for de planlagte kapasitetsøkningene med nye direkteruter fra Lofoten til Tromsø, samt mellom Brønnøysund og Oslo. Kapasitetsproblemene i nord er løst med en kombinasjon av kommersielle ruter og anbudsruter, der disse utfyller hverandre. Widerøe kan derfor ikke utelukke at de må reversere noen av de tiltakene som er iverksatt på anbudsrutene i tillegg.
– Vi er dypt fortvilte av den situasjonen som kan oppstå. For å løse problemene på kortbanenettet har vi gjort utstrakt bruk av kommersielle ruter for å avlaste anbudsruter, sier administrerende direktør i Widerøe, Tore Jenssen.
– Nå er vi i en situasjon der kraftige avgiftsøkninger kan gjøre det umulig å gjennomføre det vi har planlagt. Det betyr samtidig at dette også kan påvirke rutetabellen på anbudsrutene etter 1. april, avslutter Jenssen.