I en ny reiselivsrapport, laget av den europeiske reiselivsorganisasjonen Hotrec, hevdes det blant annet at utleieaktører som Airbnb ”til dels representerer en svart økonomi”, og ikke den såkalte delingsøkonomien.
– Airbnb driver i hovedsak kommersiell utleie, sier da også administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, i en kommentar til Dagens Næringsliv.
Hun mener Airbnb vil fremstå som et selskap som formidler deling av overflødig kapasitet, men som har utviklet seg til å bli en kommersiell aktør.
Airbnb selv understreker at ni av ti utleiere i Norge kun har én eiendom listet opp, og at utleierne bruker inntektene til å betale regninger.
I Norge har Airbnb ifølge selskapet selv 8 400 utleieleiligheter, en vekst på hele 117 prosent det siste året.
Airbnb startet som en plattform der brukerne kunne finne ledige sofa- og sengeplasser til en billig penge, men har i løpet av få år utviklet seg til å bli en global reisegigant. Ifølge selskapet selv har 60 millioner gjester benyttet seg av tjenesten.
– For norsk reiselivsnæring er det positivt med Airbnbs fremvekst, men det er likevel to ting som må gjøres – sørge for at riktig skatt blir betalt av utleieaktørene, og at registrering og regelverk kommer på plass for å sikre kundens trygghet, sier Devold.
I sin ”motrapport” fra storbanken Morgan Stanley og konsulentselskapet PwC hevder Airbnb på sin side at hotellnæringen kan vente seg sunn vekst i årene som kommer, og at Airbnb er en ”potensiell” alliert for hotellene.
I en av sine ”positive impact”-rapporter viser også Airbnb til hvordan de har bidratt med over tre milliarder kroner til økonomien i Los Angeles og støtter 26 000 jobber. I denne viser de også til at 37 prosent av gjestene deres i Los Angeles ikke hadde reist til byen uten muligheten for å leie gjennom Airbnb.
I en annen rapport forklarer Airbnb hvordan man har bidratt med over 20 milliarder kroner til Frankrikes økonomi, og støttet 13 300 jobber i landet.
Hotrec-rapporten henviser på sin side til en rapport fra det franske hotellforbundet, som viser at i Paris, som er Airbnbs største utleiemarked, er 20 prosent av utleieenhetene fra selskaper og individer som har listet flere enn én eiendom.