Airbnb har blitt et uromoment i den tradisjonelle reiseindustrien. Det skyldes ikke minst det faktum at selskapet ikke gir noe innblikk i sin gjøren og laden, for – som Hotelschool sier – ”å unngå å bli regulert”.
I fjor introduserte Airbnb Trips, der man i tillegg til overnatting også kunne booke aktiviteter. Delingstjenesten har også annonsert at de i fremtiden vil legge flytransport inn i sine booking-systemer.
Ut over dette vet man svært lite om Airbnbs forretningsmodell. Hotelschool er såvidt instituttets direktør Jeroen Oskam vet det eneste forsknings-instituttet som har analysert Airbnb i Europa, ved å se nærmere på operasjonen deres i Amsterdam, Berlin, London og Madrid.
Øker forskjellene
Salgsargumentet med at man gjennom Airbnb blir bedre kjent med innbyggerne – fordi man bor hjemme hos folk – er ifølge undersøkelsene så langt en sannhet med store modifikasjoner.
I alle de fire byene man har undersøkt er de fleste overnattings-alternativene hele hjem – hus eller leiligheter. Og mellom 37,2 prosent (Amsterdam) og 65,7 prosent (Madrid) av tilbyderne av senger er såkalte ”multi-listers”, det vil si at utleierne leier ut to eller flere objekter.
– Airbnb går sjelden eller aldri ut med informasjon om virksomheten, sier Oskam, som sier det skyldes a – at Airbnb ønsker å unngå regulering i byene, b – ved å holde tilbake reisedata opprettholder Airbnb sitt konkurransefortrinn, og c – at mangel på data er en del av Airbnbs uttalte strategi
– Mantraet er ”å bo som de lokale gjør”, og vi har en tendens til å tro på det, fortsetter Oskam.
Ifølge ham offentliggjør Airbnb riktignok noen studier, men alle har den samme konklusjonen – Airbnb beriker byene. Det er noe Oskam sterkt tviler på holder vann.
Hoteschools undersøkelser knyttet til Amsterdam viser en solid økning i etterspørselen for Airbnbs del, men samtidig er det analyser som underminerer en rekke av Airbnbs påstander, blant annet at Airbnb bidrar til å styrke mer perifere, fattigere nabolag. Tall fra Amsterdam viser at Airbnb tvert imot fokuserer hovedsakelig på sentrum av byen.
Verter med flere enn ti enheter er i tillegg utleieselskaper og ikke vanlige huseiere. I London er for eksempel 21,8 prosent av alle utleieobjektene nettopp eid av slike selskaper. På den bakgrunn konkluderer Hotelschool at Airbnb faktisk øker de sosio-økonomiske forskjellene i byene.
Gir etter for press
Så i stedet for å utnytte overskuddssenger ønsker Airbnb å legge best mulig til rette for gjestene, med det resultatet at prisene stiger fordi folk heller vil leie ut rom til turistene fremfor byenes egne innbyggere.
Hvorvidt alt dette påvirker hotellindustrien har man ikke et entydig svar på. I Amsterdam er det fortsatt underskudd på hotellsenger, mens man i London ser eksempler på svakere resultater i hotellnæringen, noe man delvis tilskriver Airbnbs sterke tilstedeværelse i byen.
– Vi har en tendens til å generalisere Airbnb, men variasjonene byene imellom er store, forklarer Oskam.
– Amsterdam og London er relativt like, fordi de høye hotellprisene der gir sterkere incentiver til å investere i eiendom og leie dem ut gjennom Airbnb. I Madrid og Berlin er det mye billigere, og utvikler derfor helt annerledes.
I sistnevnte by har man uten hell forsøkt å forby Airbnb, noe som bare har ført til å drive opp prisene fordi vertene i stedet velger å beskytte seg mot bøter.
I London og Amsterdam har Airbnb gitt etter for press om å begrense antallet dager en eiendom kan leies ut per år.