I Oslo leies det ut nærmere 3000 rom gjennom Airbnb, i en by med rundt 13 000 hotellrom, ifølge SSB. Det er såpass mye at hotellbransjen bør følge med, mener professor i reiselivsøkonomi, Sigbjørn Tveiteraas.
– Airbnb må tas på alvor, sier Tveiteraas i en kommentar til Aftenposten.
I USA har Airbnb i løpet av siste året opparbeidet erfaringer med bedriftskunder som Google og SoundCloud, som gjorde at de i sommer rullet ut en global løsning for forretningsreisende.
I korte trekk kan den forretningsreisende velge at arbeidsgiveren blir direkte belastet for overnattingene, samtidig som utvalgte medarbeidere i bedriften får tilgang til et administrasjonsverktøy med oversikt over overnattinger og kostnader til selskapets utsendte.
Argumentene fra Airbnb sin side for å bruke deres løsning er blant annet at mange forretningsreisende ønsker å bo mer som hjemme med kjøkken og stue, at de vil reise som gruppe, eller samle et team i en uformell setting der man også kan jobbe eller ha møter.
Et annet argument er at man med Airbnb kommer enda tettere på stedet der man er, eller at man liker å besøke andre områder i byene man besøker.
Så langt har tusen selskaper registrert seg, 500 bare det første døgnet etter at løsningen ble global.
– Våre ansatte setter pris på valgfrihet og fleksibilitet som utleiestedene på Airbnb gir dem når de er på tur, enten på konferanser, møter eller teambuilding, sier Global Travel Manager i Google, Darragh Ormsby i en kommentar til det nye tilbudet.
I Oslo er gjennomsnittsprisen for en natt gjennom Airbnb 721 kr, og snittalderen for brukerne 35 år. For under tusen kroner natten har du en hel leilighet til disposisjon.
Hotellbransjen forholder seg foreløpig rolig til Airbnbs fremstøt. Totalt i antall hotelldøgn er de fortsatt marginal, men med den nye løsningen for forretningsreisende kan bildet forandre seg. Raskt.
Ifølge Teteraas foreligger det forskning i USA som viser at hotellinntektene sank med åtte-ti prosent i takt med Airbnbs fremvekst. På grunn av den lave kronekursen har hotellene i Norge hatt gode dager den siste tiden, men trenden – ikke minst med lanseringen av forretningsløsningen – tilsier sterkere konkurranse mellom hotellbransjen og Airbnb.
– I første omgang er det de billigste hotellene som er mest utsatt, siden det først og fremst er unge mennesker som benytter seg av Airbnb, sier Tveteraas i sin kommentar til Aftenposten.
Han er ikke i tvil om at dette kommer til å få konsekvenser.
– Hotellene kommer til å merke konkurransen, konkluderer han.