Overskuddet i 2016 ble på 9,3 milliarder kroner, noe de til dels betydelig reduserte utgiftene på drivstoff sterkt har bidratt til.
Et lite skår i gleden er at flyselskapet Air France på egen kjøl hadde en nedgang i overskuddet sammenlignet med 2015 på 54 prosent, til 3,2 milliarder kroner.
Samtidig med de solide tallene advarte selskapet om usikkerhet knyttet til 2017-tallene, som følge av fortsatt svak økonomisk vekst, politisk uro knyttet til de forestående valgene i Frankrike og Tyskland, samt overkapasitet i flere av hovedmarkedene.
Gode tall så langt i 2017 bidrar til Air France-KLM øker kapasiteten på langdistanse-operasjonene med 3,5 prosent, samtidig som kostnadskuttene fortsetter med de annonserte 1,5 prosentene
– I en verden der økonomien og geopolitikken fortsatt er svært usikker, samt aggressiv konkurranse, er ikke status quo et alternativ, sier flyselskapets relativt nye konsernsjef Jean-Marc Janaillac.
Han legger til at han er svært dedikert til oppgaven med å på Air France-KLM på offensiven.
Janaillac arbeider for tiden med å lansere selskapets lavprisselskapet Boost, som skal betjene både kort- og langdistanse-operasjoner. Dette skal ikke komme i konflikt med selskapenes fagforeninger.
Uansett mener han Air France-KLM ikke har noe alternativ enn å bli konkurransedyktig.
– Ellers kan vi ende opp som Alitalia, sier han