På travle dager rommer Geilo rundt 40 000 overnattingsgjester, inkludert private hytter og utleiefirmaer.
Samarbeid med gjesten i sentrum
Helen Møgster er daglig leder i Geilo Booking, og jobber med å sørge for en smidig opplevelse for både gjester og arrangører på Geilo. Jobben hennes inkluderer å etablere og administrere kontakter mellom aktivitetsarrangører, hoteller, hytteutleiere og turoperatører. Kort sagt alt som skal til for at ting skal gå knirkefritt før og under gjestenes besøk på Geilo. Hun og hennes team legger til rette for at alt av overnatting, aktiviteter, transport og ski produkter ligger bookbart i ulike booking kanaler.
– Kommersielle aktører på Geilo er nå svært fokusert på å samarbeide for å gjøre gjestenes opplevelser så gode som mulig. Samarbeid, med gjesten i sentrum, øker effektiviteten, reduserer kostnadene og får gjestene til å komme tilbake, sier Helen.
– Geilo har endelig fått en felles kommersiell bookingplattform, både på geilo.com samt som turoperatører har tilgang til slik at man kan booke alt; både aktiviteter, ski produkter og overnatting på ett sted. Fra vi fikk onlinebooking på geilo.no i 2019 til utvikling av ny kommersiell nettside, overgang til .com og en utbedret bookingportal i 2021/22 har vi hatt en markant økning på over 6000 prosent i omsetning på onlinesalget fra 2019 til i dag. Men vi er fortsatt langt unna potensiale, og kommer til å merke en god økning her i årene som kommer.
Felles nettside og handlekurv gjør det enklere
Geilo kan nå skilte med en ny felles nettside. Her kan gjester og reisearrangører bestille alt fra komplette turer, transport, overnatting, heiskort og aktiviteter på ett sted.
– Tidligere måtte gjestene bestille alt hos de enkelte leverandørene. Først finne ledig overnatting og booke den, deretter fortsette med å finne og bestille aktiviteter. Deretter måtte de gå til ytterligere nettsteder for å bestille skiutleie og heiskort. Ikke veldig intuitivt eller gjestevennlig, forklarer Helen.
Alle bestillinger på ett sted gir en sømløs opplevelse
I dag bruker både gjester og reisearrangører fra inn-og utland ett enkelt booking- og salgssystem. Det tidkrevende arbeidet med å lage pakker for gruppeturer, bekrefte bestillinger og administrere alle betalinger er nå automatisert. Aktivitetsarrangører har også mulighet til å presentere sine tjenester uten behov for egen nettside eller bookingsystem.
– Vi ser at turoperatørene drar nytte av en felles plattform der de deler kostnadene til systemer, markedsføring og salg. Og det beste er selvfølgelig at gjestene får en sømløs opplevelse når de kommer til Geilo, sier Helen.
Samlet destinasjon
Charlotte Ericsson er bookingssjef for 3 overnattingsbedrifter på Geilo, Vestlia Resort, Highland Lodge og Bardøla Fjelltun. Hun har vært med i oppbyggingsfasen av Geilo Booking, og fremhever viktigheten av utviklingen som har skjedd på Geilo de siste årene.
– Det er viktig for oss å fremstå som en samlet destinasjon, både i Norge og ikke minst i arbeidet vi gjør mot utenlandsmarkedet. Vi får veldig gode synergier når vi samkjører markedsarbeidet og vi ser gode resultater av dette. I en travel hverdag er det også svært viktig med sømløse digitale løsninger som gir tidsbesparelse og ivaretar alt fra bestilling til fakturering, sier hun.
Pandemien har ført til at flere turister har oppdaget reisemål i lokalområdet. Neste steg for Helen og teamet hennes er nå å koble private hytteeiere til det samme bookingsystemet som hoteller og aktivitetsleverandører. Helen Møgster har jobbet med utviklingen av Geilo som reise- og reisemål i snart 15 år.
– Det vi nå har oppnådd har vært drømmen min i 15 år. Selv om vi stadig vokser og utvikler oss, føler jeg at vi nå står på dørstokken til noe virkelig stort for Geilo. Jeg tror de neste fem årene blir veldig spennende, avslutter hun.