2015 var det første året siden 2010 med en solid økning av norske og utenlandske gjestedøgn i både vinter- og sommersesongen. Og siden våren i 2014 har antallet utenlandske gjestedøgn økt for hver måned. Med en lav kronekurs, som gjør Norge billigere for utlendinger, og et mer spisset og ikke minst tidsriktig produkt, tror man på et enda sterkere reiselivsår i år.
– Sommersesongen i fjor ble en all time high, med åtte prosent flere utenlandske gjestedøgn, sammenlignet med året før, sier Tuftin.
Han er overbevist om at 2016 blir et enda bedre år, og anslår økningen i antallet gjestedøgn på mellom syv og åtte prosent.
Svært mye tilsier at han får rett.
Sterk vekst i hovedmarkedene
En rekke indikatorer spiller nemlig på lag med Norge. Kronekursen er nevnt. Som følge av den nye, globale virkeligheten med en sterk kurs både på dollaren og pundet, er Norge nærmest over natten blitt langt mer attraktivt.
Samtidig står opplevelser i de aktuelle målgruppene svært sentralt.
Gjestene fra utlandet er i hovedregelen relativt velsituert, og godt orientert. I tillegg: Norge figurerer ikke lenger øverst på listene som sier vi er verdens dyreste land. Snarere snakker man om ”value for money”, og som hurtigrute-direktør Daniel Skjeldam sier er utlendingene villige til å betale nærmest hva det skal være for å komme hit, så lenge opplevelsene og produktene svarer til forventningene.
Mye tyder også på at de gjør det. Ifølge Innovasjon Norges turistundersøkelse er kundetilfredsheten – som man nå har begynt å måle – relativt høy.
– Utlendingene føler de blir tatt svært godt imot, sier Sigrid Oterholm Hoem i Innovasjon Norge, som onsdag presenterte Turistundersøkelsen for 2015 for pressen.
For øvrig er det stor vekst i alle markedene Innovasjon har en tilstedeværende reiselivssatsing i, bortsett fra Russland.
– Her arbeider vi indirekte, i påvente av at markedet skal ta seg opp. Norge scorer nemlig veldig høyt i forhold til hvilke land russerne ønsker å reise til, sier Tuftin.
Scorer høyt på natur
Det er ferie- og fritidstrafikken som driver veksten i reiselivet. Nye flyruter – ikke minst direkterutene – har stor betydning for økningen. I tillegg mener Tuftin at Innovasjon Norges markedsinnsats har båret frukter, noe vi høstet godt av i fjor, og fortsetter å gi oss gode avlinger.
– Det er også bedre økonomi i våre viktigste markeder, sier han.
USA vokste med 31 prosent i fjor, noe som delvis kan tilskrives Innovasjon Norges kampanje knyttet til den svært populære animasjonsfilmen Frost. Den sterke dollaren har også vært medvirkende, i tillegg til SAS’ og Norwegians direkteruter.
Norge som reisemål passer i tillegg inn i den globale megatrenden knyttet til mer opplevelse-basert ferie.
– Vi scorer høyt på natur og aktiviteter, og mindre på en del andre områder. Der har vi fortsatt et betydelig utviklings-potensiale, understreker Tuftin.
Fortsatt økende interesse
Interessen for Norge er fortsatt på vei opp, også i perioder på året som tidligere nærmest lå brakk. Vinterturismen har for alvor begynt å merkes på statistikkene. Økningen for vintersesongen 2015 var alene på rundt ni prosent, som i hovedsak knytter seg skiferierende, men også jakten på nordlyset og scootersafarier i nord fortsetter å vokse.
Samtidig vokser betalingsviljen. De besøkendes forbruk viser til dels betydelig vekst, både blant dem fra utlandet og norske reisende. Innovasjon Norge har regnet at merforbruket totalt for fjoråret beløper seg til rundt 2,2 milliarder kroner.
Det er med andre ord en meget fornøyd reiselivsdirektør som presenterte tallene for pressen.
– Vi spådde en solid vekst i 2015, og fikk det, sa Tuftin, som ikke er mindre optimistisk for inneværende år. Foreløpige tall viser nemlig at 15 prosent flere bestilte flybilletter til Norge, med tre overnattinger eller mer, frem til 30. Juni, sammenlignet med første halvdel 2015.
– Interessen for Norge er fortsatt økende, sier Tuftin.
– Vi står sterkere som merkevare, kronekursen vil holde seg svak en stund til, og tilbakemeldingene fra de besøkende viser at de blir tatt godt i mot.
Norge er rett og slett mer ettertraktet enn noensinne, konkluderer Per-Arne Tuftin.
Med tallenes klare tale i hånd er det vanskelig å gi ham urett.