Nettstedet Travel Report forteller om bilutleier Andreas Nikoleris i utleieselskapet Sixt i Stockholm, som i november i fjor meldte en Mercedes verdt over én million svenske kroner tapt.
Vil forebygge
– Det var en person med falsk identitet som tok den, forklarer Nikoleris.
Vedkommende hadde belgisk førerkort og pass med adresse i England.
– Vi oppdaget at bilen forsvant fra Sverige, og siden er den sporløst borte.
At en såpass dyr bil forsvinner kan i verste fall innebære konkurs for Nikoleris’ franchise.
– Vi er selvassurandør. Det betyr at vi bærer alle tapene selv og at det i etterkant vil kunne innebære økte premier for kundene våre, sier Trygve Simonsen i Hertz, som imidlertid kan berolige med at tyveri av biler foreløpig er et lite problem i Norge.
– Av de rundt 50 leietakerne vi anmeldte i fjor mistet vi to biler, sier han.
Likevel understreker Simonsen at tendensen er økende, og at Hertz jobber aktivt inn mot myndighetene for å tette hullene i sikkerhetsrutinene.
– Vi ønsker blant annet å koble oss opp mot offentlige kilder – som førerkortregisteret – for å kunne forebygge tyveri av biler, sier han.
Hos Hertz driller en egen sikkerhetsansvarlig selskapets 450 ansatte i prosedyrer knyttet til mislighold av leiebilkontrakten.
– Det er en pågående prosess, understreker Simonsen.
I Sverige fjor ble 277 utleiebiler etterlyst etter at de ikke ble innlevert i tide. 86 av disse er fortsatt borte. Ifølge den svenske forsikringsbransjens bransjeorganisasjon Larmtjänst blir det stadig mer vanlig at de som leier bil benytter seg av falsk identitet.
Dukker som regel opp
Det økende problemet har fått bransjeorganisasjonen Biluthyrarna til lage et system der man blokkerer personer utleieselskaper mener av ulike grunner ikke bør få leie bil. Ordningen er godkjent av den svenske parallellen til Datatilsynet – Datainspektionen.
– Vi ser en veldig stor økning, og da må vi handle, sier Mia Solberg i Biluthyrarna, som mener at mange er blitt veldig dyktige på å forfalske fører- og kredittkort, i tillegg til at det er relativt lett å anta en annen identitet.
For Andreas Nikoleris er situasjonen fortvilet, ikke minst fordi politiet har få – om noen – sanksjonsmuligheter.
– Når bilene havner i Iran, Irak eller et annet sted utenfor Europa er våre muligheter små til å gjøre noe med det, sier Jan Olsson ved Sverige-politiets nasjonale bedragerisenter.
Sakene blir som regel henlagt ganske umiddelbart.
Salgs- og markedsdirektør i Avis Norge, Morten Torp, vil ikke spekulere i hvorfor problemet er mer utbredt i Sverige.
– Av en bilpark på totalt 7000 biler som vi har er det ikke uvanlig at det er noe mislighold, sier han.
Til en hver tid er det kanskje to-tre biler det ikke er gjort rede for, men ifølge driftssjef John Henry Stangebye dukker de som regel opp igjen til slutt.
Så vidt han kan huske var det i fjor kun én bil som ikke kom til rette.
– Og jeg utelukker i grunnen ikke at bilen dukker opp igjen, sier Stangebye.
Han minner for øvrig om en mye omskrevet historie for snart ti år siden, da en av Avis’ leiebiler ble borte. Den var savnet et helt år – inntil den ble funnet på parkeringen på Gardermoen med nøklene i.
– Vi finner dem altså som regel til slutt, konkluderer han.