Det mener ikke minst byens ordfører Marianne Borgen (SV). Under lanseringen mandag viste hun særlig til den satsingen Norge og Oslo har gjort for å legge forholdene til rette for elbil-bruk, blant annet ved hjelp av skattemessige incentiver. Det mener hun gir ringvirkninger ut over det rent bilfaglige.
Hun tror også Oslo som kongressby med slike arrangementer blir lagt mer merke til.
– Det er arbeidet langsiktig med dette over flere år, sier hun til Travel News.
Borgen tror en slik massemønstring av journalister og bransjefolk fra hele Europa vil bidra til økt oppmerksomhet internasjonalt ut over bare de bilinteresserte. De mer enn 700 gjestene fra hele Europa vil også få med seg flere av Oslos attraksjoner under besøket.
Den japanske bilprodusenten Nissans lansering av sin andre generasjon elbil er tilrettelagt lokalt av det norske eventbyrået Fotspor. 180 journalister fra hele Europa er til stede for å dekke lanseringen. I tillegg er forhandlere og kunder i Norden og Baltikum invitert.
– Norges særstilling som elbilland var avgjørende for Nissans valg av Oslo fremfor London, Berlin og Amsterdam. Vi er et utstillingsvindu mot Europa for elektrisk mobilitet, og arrangementet gir oss en unik mulighet til å vise andre hvordan og hvorfor Norge har lykkes, sier blant annet Nissans kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen til VG om arrangementet.
Oslo ordfører er enig i den karakteristikken. Hun tror også at en satsing på miljø på bred front er noe Oslo også vil kunne bruke aktivt i den generelle markedsføringen av byen.
– Å vise frem hovedstaden på denne måten som en grønn by er jo midt i blinken, konkluderer Marianne Borge.