En nærmere undersøkelse av tallene, som er gjort i regi av den internasjonale cruiseorganisasjonen CLIA, viser at antallet passasjerer globalt de siste ti årene har økt fra 12 til 21,3 millioner.
Totalt har industrien generert mer enn svimlende 750 milliarder kroner, og sysselsetter nå mer enn 891 000 mennesker. Rundt 30 prosent av passasjerene – cirka 6,4 millioner – holder til i Europa, noe som sier mye om den rivende utviklingen cruise nå gjennomgår også i denne verdensdelen.
I løpet av de ti årene produserte cruisebåtene 115 millioner passasjer- og mannskapsdøgn i havner verden rundt, og de samme passasjerene og mannskapene brukte mer enn 800 kroner hver per havn per dag. Det skulle bli hele 92 milliarder kroner totalt.
– Cruiseindustrien, som nå er blitt global, bringer store verdier til mange verdenshjørner, sier CLIAs president og daglig leder Christine Duffy i en kommentar til undersøkelsen.
– I tillegg til all moroa den skaper produserer verdens cruisebransje stadig flere jobber og inntekter verden rundt, og denne bølgen ser ikke ut til å avta, fortsetter hun.
Styremedlem i CLIA og styreformann i MSC Cruises, Pierfranco Vago, er også full av lovord for den fenomenale utviklingen cruise har gjennomgått.
– Tallene viser at cruise er blitt en stadig viktigere premissleverandør til bedringen i Europas økonomi etter finanskrisen. Den skaper arbeide og vekst i en periode der mye annet har sviktet.
Og han stopper ikke der:
– Det faktum at stadig flere europeere ønsker seg på cruise gjør at vi fortsatt vil se vekst i denne verdensdelen.
Cruise – i likhet med internett – er med andre ord kommet for å bli.
Sterk tiårs-vekst for cruise
0På ti år har etterspørselen etter cruise økt med 77 prosent. Av den totale omsetningen i 2013 på verdensbasis ble 45 prosent generert i Europa.