Ifølge selskapet – kjent for sine luksushoteller – åpnes det for bestillinger i mai neste år, for cruise med varighet fra syv til ti dager.
Hjemmehavn for The Ritz-Carlton Yacht Collection vil bli klart i løpet av sommeren.
Hvert av de 190 meter lange fartøyene vil med sine 149 kabiner ha plass til maksimalt 289 passasjerer. I tillegg til to doble penthouse-suiter hver på rundt 120 kvadratmeter blir det fire ulike lugar-kombinasjoner: 14 Signature Suites på 45 kvadratmeter (15 kvm balkong), 12 Veranda Suites på 56 kvm (balkong 6 kvm), 32 Superior Suites på 32 kvm (balkong 11 kvm) og 88 Veranda Suites på 28 kvm (balkong 6 kvm).
Det svenske designbyrået Tilberg Design – som blant annet har seks Norwegian Cruise Line-skip på merittlisten – står for utformingen av båtene. Minst én av restaurantene om bord vil holde Michelin-nivå. Det blir også plass til et Ritz-Carlton spa om bord, samt en panorama lounge, vinbar og flere underholdningstilbud.
Planen er også å invitere kjøkkensjefer, kunstnere og musikere fra de områdene yachtene blir å seile i, samt at Jean-Michel Cousteau og hans Ocean Future Society skal bidra med ulike aktiviteter.
De to første yachtene er planlagt å cruise i Middelhavet, Nord-Europa, Canada, Latin-Amerika, Karibia og New England (det nordøstlige USA), og muligens The Great Lakes i USA, ifølge president og administrerende direktør i The Ritz-Carlton Hotel Company LLC, Herve Humler.
Det tredje skipet skal stasjoneres i Asia.
Bakgrunnen for satsingen er at mer enn 400 000 av luksushotellets gjester har vært på cruise, og at Ritz-Carlton nå ønsker å ta en del av denne kaken. Mange av seilingene vil også skje ut fra havner der selskapet har hoteller, som gjør det mulig å kombinere cruise med landarrangementer.
The Ritz-Carlton Yacht Collection blir operasjonelt og økonomisk helt adskilt fra hotell-divisjonen. Ledelsen har bred erfaring i cruisebransjen, blant annet fra AIDA Cruises (Lars Clasen) og Silversea Cruises (Victor Cai).
Samtidig kommer salgsteamet til å jobbe tett på salgsorganisasjonene i Ritz-Carlton og morselskapet Marriott International.
Luksuscruise er ellers et marked i sterk utvikling, og utgjør i forhold til luksusmarkedet generelt forsvinnende lite, og cruisemarkedet totalt bare tre prosent.