Dermed ligger Oslo foran skjema til EU, som har foreslått at skip i EU-land utelukkende må bruke landstrøm innen 2030.
– Revierkaia kan håndtere skip med en lengde på maks 300 meter og dybdebegrensning på 8,4 meter. Dette sammen med færre cruisekaier vil gjøre at vi i fremtiden ikke kan ta imot de aller største cruiseskipene eller samme antall slik vi gjør i dag, sier Marthe Scharning Lund, styreleder i Oslo Havn til Dagsavisen.
Etter neste sommer er det ikke lenger anledning å bruke Søndre Akershuskai til cruiseskip. Da må de legge til ved Revierkaia i Bjørvika, som også i dag brukes når det er fullt nedenfor festningen.
Bruk av landstrømanlegg vil spare miljøet for utslipp fra store dieselgeneratorer, som benyttes når cruiseskipene ligger til land nå, og Oslo havn vil i tillegg tilby rabatt for de skipene som velger å benytte landstrømanleggene.
– Landstrømanlegget på Revierkaia vil også bidra til redusert støy og lokal forurensning slik som partikler, nitrogendioksid og svoveloksider, sier Scharning Lund i en pressemelding.
Fra før av har både Color Line og DFDS landstrømanlegg til sine skip.
(©NTB)