– Vi har betalt minst 36 millioner kroner for mye, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam til TV2.
Stranda havnevesen saksøkte Hurtigruten da sistnevnte nektet å betale vederlag og avgifter for sine sommerseilinger inn Geirangerfjorden. Høyesterett avviste kravet, og nå kjører Hurtigruten på.
– Vi har som privat aktør blitt dratt gjennom rettssystemet i tre rettsinstanser av et offentlig organ, som har drevet utstrakt maktmisbruk over flere år, og krevd inn ulovlige avgifter, sier Skjeldam til TV2.
På dette grunnlaget – og med den ferske dommen i Høyesterett i hånda – stevner han nå fem av de 34 anløpshavnene mellom Bergen og Kirkenes.
– Analysene fra vårt revisjonsselskap viser at vi over en treårs-periode har betalt minst 36 millioner kroner for mye i avgifter. Men det kan være mye mer, og dette skal vi gjennom ytterligere analyser få dokumentert, sier han.
Ifølge Hallvard Østgård, som representerer Nordkapp Havn, har Stranda-dommen begrenset relevans i saken Hurtigruten nå anlegger mot de faste anløpshavnene. Han understreker også at dommen ble avsagt med en dissens på 3 mot 2.
I en pressemelding fra Norsk Havneforening skriver advokat Brynjar Østgård, som representerer samme advokatfirma som Hallvard Østgård, at dommen neppe vil få betydning for de ordinære anløpshavnene for Hurtigruten og andre passasjer- og fraktefartøyer.
– De 36 millionene er penger vier nødt til å kreve inn ikke minst på vegne av nærskipstrafikken, slik at vi får ryddet opp i havnerotet. Ikke minst må samferdselsministeren på banen for å hjelpe oss med å rydde opp i dette, sier Hurtigrutens Daniel Skjeldam.