TRD Capital la tre milliarder på bordet da de kjøpte mesteparten av kronjuvelen i norsk reiseliv. Ifølge mange var det nesten dobbelt så mye som det den gamle kysttraveren var verdt. Samtidig er det liten tvil om at engelske investorene ser store muligheter i Hurtigruten, og for dem er det særlig nordområdene som peker seg ut.
Det passer veldig godt inn i Skjeldams strategi.
– Interessen for våre tilbud i Arktis og Antarktis har økt. Her tjener vi penger som kommer resten av driften til gode, sier konsernsjef Daniel Skjeldam til Aftenposten. Han var nylig i møter i London med de nye eierne, som uttrykker store vilje til å satse ikke minst østover, ifølge Aftenposten.
Veien fra Svalbard til den russiske delen av nordområdene – som Frans Josefs land og Novaja Semlja – er relativt kort. Naturen er unik, historien spennende, og det har knapt vært mennesker i det tidligere svært lukkete området.
Ifølge Skjeldam er russiske myndigheter interessert i et samarbeid.
– Vi forbereder ekspedisjonscruise til disse stedene, i tillegg til Kvitsjøen, sier han.
Kvitsjøen der også storbyen Arkhangelsk ligger har sterke historiske bånd til Nord-Norge. Frem til revolusjonen i 1917 var det utbredt handelssamkvem mellom byene med blant annet Arkhangelsk, noe som utvilsomt vil komme frem under seilingene.
For mye av konseptet rundt ekspedisjonsturene er å inkludere lokal kultur, natur og historie i opplevelsen, blant annet ved å invitere forelesere med seg på reisene. Hurtigruteskipet Fram har hatt stor suksess med dette både på Svalbard, Grønland og i Antarktis.
I vinter har man for øvrig hatt guidede turer i Hammerfest – en av pomorbyene* – som ifølge Skjeldam har gitt overstrømmende gode tilbakemeldinger.
* Pomor er russisk for ”folket ved havet” og betegner innbyggerne langs kysten av Kvitsjøen. I flere hundre år ble det drevet handel mellom pomorene og Nord-Norge (fisk til russerne, mel til nordmenn), og det ble blant annet utviklet et eget handelsspråk (pomor). Handelen tok brått slutt i 1917, men er nå tatt opp igjen gjennom det såkalte Barentssamarbeidet. De sentrale byene i Nord-Norge var Vardø, Vadsø, Hammerfest og Tromsø.