Ved de to universitetene har man i mange år studert reiseliv for å forstå turistene og deres adferd bedre. I dette inngår også cruise.
I et større kronikkinnlegg i Stavanger Aftenblad nylig gikk professorene Svein Larsen, Einar Marnburg, Sigbjørn L. Tveterås og Torvald Øgaard sterkt i rette med tidligere rapporter, som forteller om et langt høyere forbruk på land blant passasjerene enn det de fire mener er reelt.
De fire har sett på de ulike turistene forbruk, og sammenlignet for eksempel med konsulentselskapet Epinons undersøkelser, som viser et forbruk på 860 kroner ved besøk i havn, lander professorgruppen ved universitetene i Bergen og Stavanger på et langt lavere beløp, rundt 300 kroner.
Dette mener de fire også samsvarer med forskning gjort i andre land, og de fire bak forskningen er trygge på at deres metode er holdbar og at man kan feste lit til funnene.
Her er noen konklusjoner:
* Mer enn halvparten av cruiseturistene de snakket med i 2012 brukte mindre enn 200 kr i land, mens bare fem prosent brukte mer enn 1000 kroner.
* 66 prosent av cruiserne brukte ingen penger på kafé.
* 90 prosent hadde ikke vært på bar eller pub.
* 80 prosent brukte ikke penger på lokaltransport.
* 70 prosent brukte ingenting på shopping.
* Så godt som ingen brukte penger på kultur, som konserter og museer. Tar et museum inngangspenger vil cruiseturistene ikke gå inn.
Konklusjonen fra denne forskningen er med andre ord at cruiseturismen, som er i sterk vekst, betyr lite for norsk økonomi, og at passasjerene om bord på båtene er mindre lønnsomme enn andre turister,
I tillegg poengterer forskerne at cruiseturismen er en stor forurensningskilde, med betydelige avfallsutslipp, luftforurensning, utslipp av kloakk og annet. De retter også til dels sterk kritikk mot Innovasjon Norge, som de mener ”tror” for mye, og markedsfører funn som passer med de mener selv.