Bookinger til Island, som er en del av den vanlige driften, er redusert med opp til 90 prosent, og “det er i tider som disse det er fordelaktig å være mer diversifisert”, sier daglig leder Benedikt Kristinsson
– Vi kan nå se en reell økning i interessen for å bestille turene, hovedsakelig tror vi at det er vaksinasjonene som gjør at folk tør å ta steget og bestille, sier han.
– Gjennom årene har vi lagt merke til en interesse blant kundene våre for pakkereiser til Norge, og vi selv er også veldig fascinert av den norske naturen. Norges fjorder, fjell, kultur og natur er helt unike, men minner også om Island. Vi har fulgt nøye med på hvordan Island har bygget opp turismen på relativt kort tid, og jeg er overbevist om at Norge kan følge en lignende vei. Det er mange ting å lære av Island, påpeker Benedikt.
Vulkanreiser er et OTA (online reisebyrå) for pakkereiser med fly, hotell og aktiviteter. Turene er dynamiske og kan bestilles online, noe som gjør det enkelt for kunden å bygge en pakke som er skreddersydd for sine interesser. Vulkanreiser ønsker å ta sin portefølje av turer til Island og tilpasse denne til norsk turisme. Selskapet ble grunnlagt i 2000 av Benedikt Kristinsson, og omsatte i 2019 for 17 millioner kroner.
Vulkanreiser vil fokusere på de lokale markedene så vel som Tyskland, England og USA, og hovedsakelig være rettet mot privatpersoner og firmaturer.
– Vi er interessert i å samarbeide med aktører i norsk turisme i forbindelse med vår satsing. Vi kan til og med være interessert i å kjøpe en eksisterende incoming-arrangør, fortsetter Benedikt.
Potensialet for Norge som destinasjon er veldig stort. Skandinavia er et voksende marked for turisme, og folk leter etter destinasjoner som er kjent for ren og vakker natur, mindre folkemengder og bærekraft.