Etter noen år med stagnasjon og en svak tilbakegang, tar Norge nå markedsandeler og øker i antall gjestedøgn fra Japan, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding. Så langt i år har antall japanske gjestedøgn til Norge økt med 18 prosent sammenlignet med i fjor. Mest av alt lokker fjordene, nordlyset og hovedstaden.
Økt markedsføring
En økt satsing på markedsføring i Japan og direkte charterfly har vært en vesentlig utløser til at flere japanere velger å reise til Norge. Japanske turister er svært populære i Norge og gir et verdifullt bidrag til både norsk reiselivsnæring og ikke minst den norske handelsstanden som lever godt på “shoppinggale” japanere sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
– Gjennom det skandinaviske samarbeidet Scandinavian Tourist Board, har Norge bearbeidet det japanske markedet i nærmere 25 år. I løpet av denne perioden har Norge hatt en god økning i gjestedøgn fra Japan. Veksten fortsetter i 2012, selv om den gjennomsnittlige japaner reiser kortere i dag enn tidligere.
Direktefly
Scandinavian Tourist Board har gjennom et tett og godt samarbeid med Avinor og Innovasjon Norge, jobbet aktivt for å få flere direkte flyruter fra Asia til Norge. Dette samarbeidet har gitt gode resultater. Hvert år blir 15 chartermaskiner fulle av forventningsfulle japanske turister sendt direkte til Nord-Norge og nordlyset, fjordene på Vestlandet og Oslo.
– En viktig del av dette arbeidet er å gjøre hele Norge lettere tilgjengelig for japanske turister, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor. Norge er et mulighetenes land for Japan, både i forhold til turisme, men også som leverandør av fisk.
Japanere har et høyt forbruk på sine utenlandsreiser, og er derfor en svært attraktiv målgruppe for Norge.
– Asia er den regionen på verdensbasis med høyest vekstpotensial i utgående feriereiser og har også et betydelig potensial for helårig trafikk til Norge, sier Tuftin.