Widerøe har tråkka i salaten og trenger tydelig tilbakemelding på det, sier Steinar Henriksen fra Mo i Rana, som var passasjer på flyet torsdag kveld, skriver Ranablad.no.
 Mellom 30 og 60 sekunder før hjulene traff bakken i Mosjøen, avbrøt flyet landingen. Deretter returnerte flyet til Værnes. Jeg har jobbet i offshorebransjen siden 90-tallet og har i lange perioder ukependlet fra Mo til Bergen, Stavanger og Trondheim. Det er et ganske høyt antall flyginger jeg har vært med på, men jeg har aldri opplevd lignende. Da flyvertinna fikk beskjed fra cockpiten ble hun blek og gravalvorlig og det som slo meg var at rullebanen kanskje var for glatt til å lande. Enten det eller så virket ikke signalet om understellet hadde kommet i rett posisjon, sier Henriksen og legger til:
 Like etter kom kapteinen selv på høyttaleren og sa det var helt utrolig, men det var besluttet at vi måtte snu. Jeg tenkte med meg selv at nå skulle vi ha simulert et hjerteinfarkt eller noe sånt sånn at vi likevel fikk lande, sier Henriksen lattermildt.
Men flyet snudde og dro til Værnes.
Mener penger spilte inn
 Når jeg tenker på hva det kostet å returnere og på dem som sto igjen på bakken, så er jeg overbevist om at det totale kostnadsbildet er i Widerøes favør. Jeg er sikker på at penger har gått foran sikkerhet og service, sier Steinar Henriksen.
I Trondheim ble passasjerene møtt av bakkepersonell med matkuponger, hotelltilbud, tog eller plasser på andre fly. Henriksen fikk plass på et fly til Sandnessjøen, ordnet seg en leiebil og kom hjem til Mo seint samme kveld.
Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, avviser at penger var involvert.
 Vi tenkte ikke på penger, men totalbildet. Skulle vi ramme 40 eller over 200 mennesker? Av to onder valgte vi det som rammet færrest, selv om det selvfølgelig var utrolig kjedelig for dem som ble rammet. Jeg forstår at de er sinte og vi beklager veldig at de havnet i den situasjonen.
 Hvorfor sendte dere ut flyet i det store og hele? spør Ranablad.no.
 Dessverre var det sånn at flyet ble sendt av gårde med et crew som var i ferd med å gå ut på arbeidstid. Vi har strenge myndighetspålagte arbeidstider som vi ikke har lov å fravike. Hvis flyet hadde landet, ville det blitt stående i Mosjøen fordi vi ikke hadde reservecrew der. Dermed ville resten av kveldens program for dette flyet blitt kansellert, svarer Kongsteien.
Sikkerhetsmessig forsvarlig
 Operasjonssentralen måtte da vite om dette før flyet lettet fra Trondheim?
 Det var en tabbe av oss at vi ikke oppdaget dette før avgang, det burde vi ha gjort, og normalt så gjør vi det. Det var usedvanlig mye vær og driftsutfordringer som skapte et enormt arbeidspress på folkene på operasjonssentralen og det ble ikke oppdaget før flyet var tre minutter fra Mosjøen.
 Var det sikkerhetsmessig forsvarlig å avbryte så nært landingen?
 Det var ingen sikkerhetsmessig utfordring i avgjørelsen, sier Kongsteien.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 30.10.2012 klokken 08.50