Prosjektet med å gjøre europeisk luftrom mer effektivt ble satt i gang for tolv år siden. Norge er også med i samarbeidet, som er ment å gi besparelser på rundt 37 milliarder kroner årlig, skriver Ntb.
 Etter over ti år er hovedproblemene de samme. Vi har sakket alvorlig akterut, advarer samferdselskommissær Siim Kallas ifølge nyhetsbyrået.
Han gjør det nå klart at han vil gå til juridiske skritt mot EU-landene som somler. Land kan bli tatt til domstolen for å få fortgang i prosessen.
Et lappeteppe
Luftrommet over Europa har vært kontrollert nasjonalt, noe som har ført til tungvinte flyruter, unødvendig stor forurensing, sikkerhetsproblemer og ekstrautgifter. Flyene går i sikksakk mellom 650 sektorer, og flytrafikken er ifølge avisen Financial Times dobbelt så dyr i Europa som i USA selv om trafikken er mindre.
Ifølge Kommisjonen blir flyrutene i Europa i gjennomsnitt 42 kilometer lenger enn nødvendig, og utgiftene til luftfartskontroll utgjør i dag mellom seks og 12 prosent av billetten for passasjerene.
Planene blir videre regnet som et av de store tiltakene for å bedre på utslippene i Europa. Når planene gjennomføres, håper Kommisjonen det skal kutte utslippene fra flytrafikken med ti prosent.
Flere sektorer
Luftrommet skal som følge av EU-lovverk vedtatt i 2004 og 2009 Â kalt «Én europeisk himmel» Â deles inn i ni seksjoner med flere land i hver. Men landene er ikke i nærheten av å innfri kravet om et fungerende opplegg i og mellom seksjonene innen fristen i desember, sier Siim Kallas.
Det er spesielt mangel på fremdrift i den store seksjonen i Sentral-Europa som skaper bekymring. Om ikke det nye systemet for felles kontrollsystem og standarder kommer på plass her, vil prosjektet ha få muligheter til å fungere. Det er de to EU-kjempene Tyskland og Frankrike som får ris fra Kommisjonen i denne sektoren.
Blokken med Sverige og Danmark får ros for fremskritt. Seksjonen bestående av Norge, Finland, Latvia og Estland har ikke kommet like langt, men er gått i gang med den operative fasen i arbeidet. Det er tatt initiativ til at disse to seksjonene slås sammen, men foreløpig er altså Norden delt i to blokker.
Hver dag krysser 27 000 fly europeisk luftrom, og 440 større flyplasser håndterer 1,4 milliarder passasjerer årlig, ifølge nyhetsbyrået AFP.
Luftfartsindustrien har ønsket arbeidet i EU velkommen, mens ulike land frykter de skal miste kontrollen over sitt eget luftrom. Det er også frykt for at det nye systemet skal føre til tap av arbeidsplasser og nasjonale inntekter.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 12.10.2012 klokken 17.45