Kapasiteten vokser mer i takt med markedet, og dermed stiger billettprisene forsiktig. Det kan i beste fall hente inn deler av veksten i oljeprisen, sier Snorre Andresen i SAS til Finansavisen.
Han har rattet på billettprisene i det markedet som bidrar med flest passasjerer til SAS-konsernet, og har best økonomisk utvikling relativt sett, og mener krigen i luften avtar.
 Siden askekrisen i april 2010 har vi vært gjennom to år med en fantastisk trafikkvekst, men fordi kapasiteten har økt enda mer, så har billettprisene falt. Siden juni har vi sett en mer moderat kapasitetsvekst, og en bedre utvikling i prisene. Nå tror vi de vil holde seg, eller kanskje øke litt, sier Andresen om høsten og vinteren.
God september for SAS
SAS konsernet transporterte 90 000 flere passasjerer i september, noe som er en økning på 3,5 prosent. Samtidig steg kabinfaktoren med 1,9 prosentenheter sammenliknet med samme periode i fjor, opp til 76,5 prosent.
En god økning i de fleste av SAS markeder er forklaringen på den sterke trafikkøkningen i september. De interkontinentale rutene fortsatte å vokse noe mer enn gjennomsnittet med en økning 12,6 prosent drevet av en trafikkøkning på asiarutene på over 30 prosent. Også trafikkutviklingen på europarutene var positiv med en sterk avslutning på sommerprogrammet. Den skandinaviske innenrikstrafikken steg 1,5 prosent til tross for at kapasiteten ble redusert 1,6 prosent.
 I september var våre forretningsreisende tilbake samtidig som vi fortsatte å tilby et betydelig utvidet rutenett til fritidsdestinasjoner, hvilket viser hvilken bredde SAS produkt har. Den svenske statens avtaleforlengelse og den meget positive responsen på vår siste salgskampanje er ytterligere et eksempel på at vi har et meget sterkt produkt. Vi kommer til å jobbe videre med å utvide tilbudet for alle kundegrupper samtidig som vi fortsetter å redusere kostnadene og øke effektiviteten, sier toppsjef Rickard Gustafson i SAS.
Snittinntekten (yield) var 3,6 prosent høyere i august (rapporteres med en måneds forsinkelse), enn foregående år samtidig som enhetsinntekten, rask, økte med 1,5 prosent. I løpet av september forventes endringen av rask å bli positiv mens yielden forventes negativ sammenliknet med fjoråret.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 06.10.2012 klokken 07.00