Tidligere har Parat og YS gått til boikott av Ryanair, fordi fagforbundene mener det irske flyselskapet nekter de ansatte å organisere seg. Også Norwegian har måttet tåle hard kritikk for sin behandling av ansatte. Strid med pilotene førte i vinter og vår til at selskapet måtte kansellere en rekke flyvninger, og at det måtte sette inn utenlandske selskaper til å betjene ruter.
Nå varsler arbeidsminister Hanne Bjurstrøm en større gjennomgang av sosial dumping i transportbransjen, både langs veien og i lufta. Og hun ber folk tenke gjennom kjøp av billige billetter.
 Når en kan reise til London for en 50-lapp, er det ikke tvil om at ansatte må betale for det. Slike reiser er en usolidarisk utnyttelse av de ansatte, som ikke burde komme overraskende på passasjerene, sier hun til Dagens Næringsliv.
Bjurstrøm vil overfor avisen ikke gå nærmere inn på enkeltselskaper. Nestlederen i Parat, Vegard Einan, mener imidlertid at den rammer både Ryanair og Norwegian, som begge er blant de tre største aktørene fra norske flyplasser. Begge flyselskapene har vært i konflikter med Einans fagforbund.
Norwegian beroliger
 Vi er naturligvis helt enig med Bjurstrøm i at arbeidstagerne skal ha anstendige betingelser, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, til Dagens Næringsliv.
Norwegians Parat-organiserte piloter truet i vår med streik i protest mot flyselskapets utstrakte bruk av vikarer i stedet for å ansette piloter fast.
Striden fikk NHO til å stevne Norwegian-pilotene inn for arbeidsretten, fordi organisasjonen mente at Parat fremmet krav på vegne av piloter som opererer utenfor Norge og dermed ikke var omfattet av tariffavtalen. Pilotene avblåste konflikten i mai.
Ryanair avviser
I Ryanairs tilfelle har ansatte også på egenhånd lekket sterkt kritiske beskrivelser til pressen, minner Vg.no om. I 2010 fortalte en anonym Ryanair-ansatt dette om selskapets arbeidsvilkår:
 Arbeidsbetingelsene er beinharde og hinsides regelverket skandinaviske arbeidstakere opererer under. Vi har ikke lov til å organisere oss og står uten forhandlingsrett. Vi kan bli sagt opp om vi kommer for sent på jobben. Vi får ikke betalt under sykdom. Ryanair drives på slavekontrakter, sa personen.
Ryanair avviste den ansattes påstander.
 Vi er ingen arbeidsleir i Sibir, og det er frivillig å jobbe her! uttalte Ryanair-sjef Michael O’Leary på en pressekonferanse der han forsøkte å rive fra en NRK-journalist en arbeidskontrakt fra en pilot i selskapet.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 30.08.2012 klokken 20.40