Endringene vi gjør i flyene og på flyplassene skjer fordi vi ønsker å skape en nytt og friskere utseende, en tydeligere «look». Dette er noen av tiltakene som i sum skal gjøre selskapet mer attraktivt, effektivt og lønnsomt, sier selskapets kommersielle direktør, Joakim Landholm, til Aftenposten.
Farvel til dypblått
Fredag hentet selskapet hjem nok et fabrikknytt fly av typen Boeing 737-800 Next Generation, et av de mest moderne Seattle-fabrikken produserer. Det og alle andre SAS-fly vil etter hvert få et helt nytt interiør, skriver avisen.
 Det første flyet med nytt interiør vil være klar før nyttår. Så vil utskiftingen på selskapets andre fly, med nye stoler som gir bedre benplass, komme når flyene er inne til sin årlige store sjekk, forteller SAS-direktøren.
Han regner med at utskiftingen på hele flyflåten er ferdig i løpet av 2014.
Gratis mat?
På flyplassene kommer endringene raskt, allerede i neste uke blir flyplassen i Malmö gjenstand for de nye endringene. På Gardermoen vil den nye SAS-designen etter alt å dømme være klar før nyttår, og det er meningen at alle de store flyplassene skal få nytt utseende. I Norge betyr det både Bergen og Trondheim.
SAS varsler også endringer i servicekonseptet om bord. Selskapet installerer nå trådløst nett fortløpende.
SAS varsler dessuten at det vil komme en hel rekke nyheter om servicetilbudet om bord i løpet av året, og etter det Aftenposten forstår vurderer selskapet om det igjen skal bli gratis matservering til alle på flyene.
Nye direkteruter
Også på rutesiden varsler SAS nyheter, og det er fortrinnsvis på det internasjonalt voksende fritidsmarkedet og på storbyer at de nye rutene vil komme. Hittil i år er det klart at selskapet starter ikke mindre enn 28 nye direkteruter.
Og selskapet kommer med enda flere rutenyheter om kort tid, fra flere SAS-baser og til destinasjoner som i dag ikke inngår i SAS sitt nettverk.
 Til dette trenger vi ikke å øke antallet fly, men å hente ut fordelene av at flyene utnyttes bedre gjennom døgnet. Hvilke eksakte nye ruter som kommer kan vi ikke si noe om nå av hensyn til konkurrentene, bare si at vi blant annet ser på et utvidet Midtøsten som spesielt interessant og at vi må følge opp den strømmen av skandinaviske reisende som fins mot landene i middehavsregionen, sier Landholm.
Digital satsing
Også nordmannen Eivind Roald har en nøkkelrolle i endringene. Han er ny konserndirektør for salg og markedsføring og startet i jobben for uker siden startet etter å ha vært mangeårig Norge-sjef for dataselskapet Hewlett Packard.
Han lover bredbånd i alle fly etter hvert, og mener dessuten at det er store gevinster å hente ut av det han kaller for en smartere bruk av ny teknologi.
 Vi vet mye om kunden gjennom vårt fordelsprogram Eurobonus. På den måten kan vi skreddersy våre tilbud mot det vi vet den enkelte passasjer ønsker. Vi skal også være til stede på alle digitale plattformer med mer brukervennlige løsninger. I løpet av de neste månedene vil du se fremskritt på disse områdene, fra billettbestillingen på nettet til ny applikasjon for smarttelefonene, sier Roald til Aftenposten.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.04.2012 klokken 19.40