Jeg kan bekrefte at det er brudd i forhandlingene. Utover dette kan jeg ikke kommentere mer. Hva som nå skjer er jeg ikke helt sikker på. Nå fører NHO dette videre for oss, sier informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian til E24 tirsdag kveld.
 Foreløpig er det bare brudd i forhandlingene. Vi har ikke sendt noen plassoppsigelse ennå, som er neste steg videre mot megling hos riksmekleren, sier Halvor Vatnar, leder i Norwegian pilotforening (NPF), til NTB.
Avgjøres i løpet av noen uker
Straks pilotforeningen varsler plassoppsigelse vil det utløse en tidsfrist for å komme i gang med mekling innen 14 dager. Lykkes partene ikke å bli enige hos Riksmeklingsmannen, vil konflikten resultere i streik.
Det betyr i så fall at de fleste av Norwegians 62 fly blir satt på bakken.
 De fleste sakene løser seg før vi kommer så langt, sier Ragne Eikrem hos NHO Luftfart til E24.
Eikrem medgir likevel at denne saken er prinsipielt vanskelig, ettersom flere av Norwegians piloter har sitt arbeidsforhold i utlandet. Partene er blant annet uenige om hvilket mandat NHO Luftfart har til å inngår avtaler for denne gruppen.
Kritiserer vikarbruk
Bakgrunnen for konflikten er Norwegians økende bruk av vikarbyråer i stedet for egne ansatte i faste stillinger. Pilotene mener den stadige bruken av vikarer minner om den omstridte personalpolitikken i det irske lavprisselskapet Ryanair og forlanger kursendring.
 Disse ansettelseskontraktene skaper en voldsom fleksibilitet. Du kan sparke folk når du vil og hyre dem inn, du har ikke noe arbeidsgiveransvar. Det er en voldsom uthuling av rettighetene til piloter og kabinpersonale. Dette er virkeligheten ute i Europa. Skal vi ha norsk luftfart i fremtiden, må vi kunne konkurrere på like vilkår, Vatnar, til NTB tidligere tirsdag.
Det som har utløst konflikten er en avtale pilotene sa opp med ledelsen for noen måneder siden. Avtalen ga Norwegian muligheten til å innkalle pilotene på fritiden om det var behov for det.
 Nå er vi innimellom blitt tvunget til å hyre inn fly fra andre selskap for å opprettholde rutene når det skjer noe uforutsett, sier Larsson.
Vatnar sier at pilotene ikke er pålagt å fly på fritiden.
 Vi kan pålegges å jobbe 60 timer i uka og må ofte spise når vi er i lufta. Overtid forventes, og vi kan arbeide opptil 15 timer per dag. Ledelsen følger ikke avtalen. Dersom de følger avtalen, kan vi inngå den igjen.
Uten avtalen, kan ikke ledelsen pålegge pilotene overtid, noe som har ført til at mange flyginger er blitt avlyst den siste tiden.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.04.2012 klokken 09.40